Als er nooit eten aanbrandt in de pan, hoe lang gaat de anti-aanbaklaag dan mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is het antwoord van Tefal op jouw vaatwasservraag:
LET OP! Wij adviseren u de pan niet in de vaatwasmachine te doen omdat vaatwasmiddelen (vooral de tabletten) erg agressieve elementen bevatten die beschadigingen kunnen veroorzaken aan pannen waarin aluminium is verwerkt.
De pan moet na frequent gebruik in de vaatwasmachine ook vaker ingewreven worden met wat olie.

Het beste antwoord

Ik heb van een pan met anti-aanbaklaan eigenlijk nooit langer dan 2 jaar. Dan begint de anti-aanbaklaag eraf te gaan. Er brand bij mij eigenlijk nooit wat aan. Maar de verzorging van de pan is wel belangrijk. Nooit in de vaakwasser en proberen zoveel mogelijk schoon te maken met doekjes ipv borstels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik koop trouwens altijd een tefal pan van rond de 20-25 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet in de vaatwasser?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de kracht van de waterstralen en het volstouwen van de machine, kunnen er krassen op de pannen ontstaan (ivm contact met andere spullen in de vaatwasser dus). Scherpe messen mogen er om dezelfde reden ook niet in, die kunnen zo sneller bot worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water heeft minder kracht vergeleken met een houten spatel die je in de pan gebruikt.
Verder zet ik _nooit_ iets tegen de teflon-laag aan, en mijn spulletjes gaan ook nooit door de afwasmachine zweven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de krachtige waterstralen zorgen ervoor dat de vaat in de vaatwasser beweegt. Die stralen zorgen natuurlijk zelf niet voor krassen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij zitten de spulletjes na 't openen van de vaatwasser nog altijd op dezelfde plek, hoor... ;).
Je reactie op m'n hoofdvraag snijdt meer hout :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 10 punten naar u, maar vooral vanwege de reactie op de hoofdvraag - die ook gewoon best bij 't antwoord had gemogen.

Andere antwoorden (7)

Oneindig lang, het enige wat je moet doen, is nooit die pan gebruiken... Bakt je eten ook niet aan en je pan slijt niet... Twee vliegen in één klap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauwerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weerleg het dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*proest*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teflon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wijnstein, dank u voor de complementering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
complementering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan moet je wel door zoeken, niet alleen daar maar ook de rest... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, je hebt een punt, maar dat teflon niet kankerverwekkend is staat er wel degelijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, Kerstman, het klopt niet... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha :-) Oke +1 omdat je je ongelijk toegeeft, sta je weer in evenwicht :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag je maat... :-)) ik mag je zeer...
Het ligt eraan hoe je de pan schoongemaakt hebt .Zitten er krassen op is de anti -aanbak laag beschadigd ,dan kun je de pan wel weg doen. Maar is ie helemaal schoon ,is er niks aan de hand en kan de pan nog lang mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik las je vraag niet goed ,ik dacht dat je schreef dat de pan was aangebrandt. foutje sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt gigantisch. Sommige merken zijn fantastisch en gaan jaren en jaren mee (1 van mij hebben we volgens mij al 10 jaar en is nog steeds prima), anderen zijn na een paar maanden of zelfs weken al klaar voor de prullenbak. En ook binnen een merk zijn er veel verschillen, bijv. bij Tefal (een van de echt goede merken), heb je verschillende series, waarvan de duurdere veel sterker zijn dan de goedkopere.
Over het algemeen zou ik zeggen: nooit de heel goedkope kopen, van die aanbieding merken zijn vaak een ramp.

En natuurlijk gaat het ook heel erg om hoe je m behandelt: nooit met metaal erin, liever met zachte kant van een sponsje dan de harde, en niet met de metaalspons. En niet te lang op de hoogste vlam zetten zonder iets erin, als er allemaal rook vanaf komt, is het niet goed voor de pan.
(Ik heb ooit zelfs een anti-aanbaklaag laten smelten, door een pan op het vuur te zetten, met nog niks erin, en even weg te lopen en m te vergeten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een topkwaliteit pan hebt gaat ie jaren mee, als je hem niet in de afwasmachine stopt, niet borstelt met afwasmiddel bij de afwas, maar hem met een papiertje met olie af- en schoonveegt.
En natuurlijk houten spatels gebruikt en geen metalen roerdingen.
In het begin ben je altijd super zuinig op zo'n nieuwe - dure - pan, maar in de loop van de tijd komt de klad erin (bij mij tenminste).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet in de vaatwasser?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me laten vertellen. De reden is dat er vaak dingen tegen elkaar aan staan en krassen in de vaatwasser. En dat het wasmiddel agrssief is, vooral in combinatie met de hete temperatuur van het water. Bewijzen kan ik het niet, ik ben ook maar een leek, maar het leek me een plausibel verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De reden is dat er vaak dingen tegen elkaar aan staan"
Ik zet niks tegen de teflon-laag aan. Nooit. "En dat het wasmiddel agrssief is, vooral in combinatie met de hete temperatuur van het water."
Da's toch gewoon zeep? Sommige mensen denken ook dat 't goedkoper is om 's nachts de verwarming op 16 graden te laten staan... Omdat ze denken dat dat plausibel is. Maar dat klopt niet.
Kan 't niet met pannen en vaatwassers net zo zijn? Er zat immers ook geen waarschuwing tegen afwasmachines bij de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, dan ben jij veel netter dan ik. Ik wil nog wel eens iets in de vaatwasser proppen, om alles erin te krijgen. Dus in mijn geval zal ik best menig kras veroorzaken.
En dat spul voor de afwasmachine is toch ook antikalk, glansmiddel en wie weet wat ze nog meer in die drielaags tabletten hebben gestopt ... en in het leuke rode balletje. ennuh ... ik zet de verwarming 's nachts op 15 graden, maar het is 's morgens nooit kouder dan 18 graden. Meer koelt het gewoon niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geïsoleerd huis :).
Die gaat ongeveer 5-10 jaar mee, hij slijt door gebruik en vooral het schoonmaken.
Dat laatste heb je zelf in de hand.
Teflon (daarvan is deze laag gemaakt)is PTFE
(poly tetra fluor ethaan) en een van de gladste stoffen die er bestaat. Er hecht niets op.
Helaas hecht deze laag zelf ook niet goed op de ondergrond.
Daarom hooguit met een houten spatel in de pan omroeren, alles wat harder is als hout, beschadigt de hechting van de teflon.
Als het niet meer hecht aan de ondergrond, laat het los.
Als er een stukje los is gaat de rest op den duur vanzelf.
Dus heel voorzichtig met die anti-aanbaklaag, voorzichtig aangekoekt materiaal wegweken en met een houten spatel verder schoonmaken.
Als je de 10 jaar overscheidt, zegt dat veel over je voorzichtigheid.
Veel plezier en smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt zo te zijn dat zo'n anti-aanbaklaag niet zo heel goed tegen afwasmiddel kan.
In normale gebruiksomstandigheden is een anti-aanbaklaag nagenoeg onverslijtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"normale gebruiksomstandigheden"
Bij mij brandt er wel eens wat aan... Is dat ook normaal?
En na een jaar of twee is er inderdaad slijtage aan de laag te zien.
Inderdaad: nooit de "Teflon-laag" beschadigen (met metalen gereedschappen, bijv.) is heel belangrijk maar ook tegen (tè) hoge temperaturen kan die laag niet. Dus ook niet te warm maken. Helaas kan die nauwelijks tegen het goed dichtschroeien van een stuk vlees.
Daarna kan de pan als zodanig wèl nog lang mee, maar dan zonder de anti-aanbak-kwaliteiten.