Waarom is er bij sommige hooggeleerde staalsoorten ook stikstof gelegeerd?

Als je bij de A.I.S.I norm kijkt naar de samenstelling van staal: 317 LNM en staal: 329.
Of zelf staal: 304 L.
Dan zie je dat er ook een beetje stiksof is gelegeerd in het gelegeerde staal.
Maar stikstof was toch een verontreinigingmiddel in staal?
Het is niet eens een metaalsoort.
Waarom zit het er dan toch in. En wat voor eigenschappen creëert die in staal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Stikstof kan voor koud scheuren zorgen als het staal wordt gelast, daarom wordt het een verontreiniging genoemd (er zijn meer nadelen aan stikstof in staal dan alleen koud scheuren). Het is zo dat het er wel in kan / mag zitten maar in kleine maten, daar komt ook nog bij wat de fabricage/gebruikers eisen zijn die een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb hier he-le-maal geen verstand van , maar wie weet heb ik wel gelijk,
misschien zit er stikstof in omdat geenene natuurlijke stof puur is en er vanalles in zit
correct me if im wrong
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee joh, volgens mij doe jij nu met deze discussie mee omdat jij er ook graag wat van af wil weten. verontreinigende middelen worden tijdens het staalbereiding weggehaald in covertor door er met een hoge snelheid zuivere zuurstof over het ruwijzer heen te blazen.
dus het kan wel degelijk weggehaald worden. dat gebeurd weer allemaal in hoogovens enz....
maar die stikstof kun je verwijderen
In austenitisch en duplex roestvast staal verhoogt stikstof de sterkte zonder de taaiheid nadelig te beïnvloeden. Ook wordt de weerstand tegen putvormige corrosie verbeterd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stikstof vormt met vele metalen nitriden, welke KEI hard zijn, boornitride, wolfram nitride zijn bekende harde coatings. In legeringen kan het zowel de hardheid als de elasticiteit beinvloeden, dat hangt af van het soort nitriden die zich in legeringen kunnen vormen.
Ze gedragen zich inert.
Ik denk dat het eerder stikstofOXIDEN zijn die een vervuilende werking hebben, ze vormen in wezen zouten met metalen (nitraten en nitrieten) en daar zit je meestal niet op te wachten.