Hoe kun je de pH van een stof berekenen?

Stel dat ik de pH van 0,10 mol HCl wil berekenen. Hoe doe ik dat dan. Ik weet dat ik iets met de -log moet doen, maar wat precies weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

-log[H+]

Log is dus gewoon het log knopje op je rekenmachine, en zeker niet het minnetje vergeten. [H+] is de hoevelheid mol in je stof. In 0.10 mol HCL is dit nog steeds 0.10 mol. Maar bij bijvoorbeeld 0.10 mol H2SO4 is het 0.20 mol H2 want H2 staat heeft een verhouding van 2. En de blokhaken hoef je niet in te voeren.

Dus eigenlijk kort gezegt moet je bij jouw som dit invoeren

-log0.10 en dan krijg je de ph, achter het antwoord hoeft geen ph te staan. Het antwoord is alleen het getal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi uitgelegd, en het juiste antwoord ook +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wel, mee eens, maar het uitleg blijft correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt bijna, let wel op dat de [H+] alleen bij (zeer) sterke zuren gelijk is aan de begin concentratie van het zuur. Als je een zwakker zuur hebt moet je de eveniwchtscontante weten. Voor zuren heet deze de zuurconstante (Kz) en is getabelleerd (b.v. in binas). Bij het voorbeeld van H2SO4 is de dissociëren naar HSO4- + H+ een aflopende reactie. Echter HSO4- is geen zeer sterk zuur en zal niet volledig dissociëren. Dus zal het het oplossen van 1 mol H2SO4 niet helemaal 2 mol H+ opleveren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie zijn fanatiek, zeg! ;-) Uiteraard hebben jullie helemaal gelijk, maar nogmaals, hoewel wij steeds dichter bij de echte ultieme waarheid zitten, ik heb het idee dat de vraagsteller genoeg had met het eerste antwoord.
Maar hey... ik doe precies hetzelfde, dus beter stop ik met zeuren over veel te uitgebreide antwoorden...!
(^_^)