Kan een mens functioneren als atoombom?

Het zal misschien wel een hele domme vraag zijn, maar een atoombom ontstaat wanneer de kern zich splijt. Aangezien alles uit atomen bestaat, zou de mens, of iedereen ander voorwerp eigenlijk als atoombom kunnen functioneren wanneer de kern zich splijt. Als het lukt om dit te doen heb je een atoombom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn twee soorten atoombommen: 1) een Kernsplijtingsbom zoals jij beschrijft; 2) Kernfusie of waterstof (H) bom.

Om een kernsplijtingsbom te laten werken heb je een bepaalde hoeveelheid (kritische massa) aan instabiele (radioactieve) atomen nodig. De atomen in je lichaam hebben voor het merendeel een stabiele kern. Van de radioactieve atomen zijn er te weinig om een kritische massa te krijgen, dat zorgt voor een explosie. Dus dit is vrijwel onmogelijk.

Voor een H-bom heb je waterstof nodig en een hele hoge druk en temperatuur om de explosie op gang te brengen. Je lichaam bevat veel waterstof, maar wel gebonden als water of in een koolwaterstof. Dat is niet de juiste vorm, bovendien is heb je ook nog speciaal waterstof nodig die niet veel voorkomt. In theorie zou je dus mensen kunnen gebruiken als een bron voor waterstof. Al verijst dat wel veel verwerking en wil je dit eigenlijk? Als je al zo iets verschrikkelijks als zo'n bom zou willen maken zou ik het waterstof gewoon uit water halen of olie en dat dan verrijken. Bovendien moet je dit waterstof dan weer in een bom zetten om de juiste druk en temperatuur te krijgen voor de explosie. Hierdoor kan je eigelijk al niet meer spreken van een mens.

Kort gezegd is het praktische onmogelijk en ethische onacceptabel om een mens al atoombom te laten fungeren.

Toegevoegd na 3 uur:
Op verzoek zal ik de voorwaden voor kernsplijting iets scherper formuleren. Eigenlijk alleen zeer zware radioactieve atomen kunnen uit zich zelf splijten. In atoom bommen is dit uranium. Dit komt niet of in een zo verwaarloosbaar kleine hoeveelheid voor in het lichaam dat uitgesloten is dat er hiervan een kritische massa in het lichaam vormt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat in theorie je meerder elementen uit het lichaam kunt fuseren. Echter hoe groter het atoom hoe meer initiatie energie er nodig is en hoe moeilijker het is om te doen. Waterstof is het makkelijkst te fuseren als je het 'zeldzame' deuterium en tritium gebruikt. Er hoeven dan geen neutronen gevormd te worden om de nieuwe helium kern te stabiliseren. Tot nu toe wordt alleen kernfusie tussen deuterium en tritium gebruikt in bommen, laten we het niet nog hypothetischer maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een radioactief atomen zijn atomen die uit zich zelf kunnen vervallen en daarbij radioactieve stalling afgeven. Splijting is een van de mogelijk verval processen. Ik ben het met je eens dat niet altijd de meest voor hand liggende proces is voor de radioactieve atomen in ons lichaam. Vaak vervallen die anders. Dat neemt niet weg dat het wel kan dus er is ook geen theoretische bezwaar. Er is bijvoorbeeld aangetoond dat slijting van goud mogelijk is met koolstof (http://prola.aps.org/abstract/PR/v120/i4/p1341_1). Al zou dat niet echt in het lichaam kunnen.
Het is wel weer zo dat eigenlijk alleen hele zware instabiele kernen uit zich zelf splijten.
In bommen wordt uranium gebruikt, dat komt niet of echt zo minmaal voor in het lichaam dat dit uitgesloten is dat er een kritische massa wordt gevormd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij als leek een begrijpelijk verhaal. +-je
Nee, dat kan niet, want er moet ook een kettingreactie ontstaan en dat kan niet met de atomen waaruit de mens bestaat. Een kettingreactie ontstaat wanneer bij de splijting neutronen vrijkomen die weer andere kernen laat splijten (en daar komen weer meer neutronen bij vrij, etc etc). Het is dus niet voldoende om slechts 1 kern te splijten om een ontploffing oid te krijgen.
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
En alleen zware atomen hebben een "overschot" aan neutronen. +4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gewoon niet waar een heel bekend isotoop is koolstof-14 dat voor koolstof datering wordt gebruikt. Dit heeft 2 neutron 'te veel' ten opzichte van het meest voorkomende koolstof-12. http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zo dat alleen zware instabiele atoom (zwaarder dan thorium) kernen uit zich zelf kunnen splijten (spontane kernsplijting).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernsplijting Alles kan kapot. Als je maar iets, zoals een neutron, met voldoende energie (snelheid) op een atoomkern afschiet breekt het op een kleinere stukken (splijten).