wat krijg je als je groen en rood mengt?

ik had een discussie met iemand , en op internet kon ik het niet vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
115.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een raar bruin drapje.. Toegevoegd na 18 seconden:
*moest bij reacties, sorry.

Antwoorden (4)

Dan krijg je een donkere, op zwart lijkende kleur. Ligt ook aan de kleuren rood en groen die je gebruikt, maar het zal normaliter een donker mengsel worden, donderbruin/zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat bedoel je met donderbruin? Zoals de bliksem?
Als je mengt zoals we kennen met verf (subtractief) krijg je de middelste kleur in het bovenste plaatje.

Als je mengt met licht (additief) krijg je geel. De primaire kleuren blijken ook helemaal niet rood-geel-blauw te zijn leerde ik net ook even meteen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Primaire_kleur#Verschillende_kleurmengsystemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat in de vraag niet duidelijk is of het om verf of licht gaat is dit het juiste antwoord: beide mogelijkheden worden gegeven. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Koos, jij begrijpt mijn gedachtengang ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De middelste kleur op zowel het bovenste als het onderste plaatje is de mengkleur van de drie kleuren samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en dus? Op het bovenste plaatje is dat dus rood plus groen. Over de middelste kleur in het onderste plaatje heb ik het niet gehad.
groen is een secundaire kleur, rood een primaire
als je deze kleuren mengt krijg je, naarmate meer of minder toevoeging van groen: een gelige kleur
meng je meer met rood: dan krijg je meer oranje-bruin

probeer het uit, en zie het resultaat.

lees ook even dit:
De kleurencirkel die in ons logo staat is ontworpen door Johannes Itten. Deze kunstschilder gaf in een schema weer welke kleuren je kon mengen om andere kleuren te maken.
Als je goed kijkt zie je in het midden een driehoek. Dat zijn de primaire kleuren: Geel, rood en blauw. Van deze drie kleuren kun je alle andere kleuren maken. Naast het middelste driehoek zie je drie driehoeken die samen een zeshoek vormen. Dit zijn de secundaire kleuren: Oranje, groen en paars. De oranje driehoek ligt tegen geel en rood aan. Dat is bewust gedaan wat als rood en geel mengt krijg je oranje. De groene driehoek ligt tegen het blauwe en het gele vlak aan want als je geel met blauw mengt krijg je groen. De paarse driehoek ligt tegen het blauwe en het rode vlak aan want als je rood met blauw mengt krijg je paars.

Je ziet dus dat in de kleurencirkel er logica zit in hoe de kleurencirkel is opgebouwd. Het begint met de primaire kleuren, daarna de secundaire kleuren en de buitenste ring zijn de tertiaire kleuren.
De punt van de secundaire kleuren wijst naar een vlak in de buitenste ring. Dat is dezelfde kleur. Aan weerszijden van dat vlak is een lichter variant aan de ene kant en een donkere variant aan de andere kant. Als je goed kijkt zie je dat bijvoorbeeld bij groen het lichtgroene vlak aan de kant van geel zit. Dat is bewust gedaan. Als je geel en blauw mengt krijg je groen. Die je daar extra geel bij dan krijg je lichtgroen. Daarom staat lichtgroen aan de kant van geel. Doe je in plaats van extra geel er extra blauw bij dan krijg je donkergroen. Donkergroen staat aan de kant waar blauw weer staat. Je ziet: de klerencirkel is bewust opgebouwd.

Kortom:
Primaire kleuren: geel, blauw, rood
Secundaire kleuren: oranje, groen, paars
Tertiaire kleuren: alle overige mengkleuren die niet primair of secundair zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groen en rood wordt paars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet: blauw en rood wordt paars...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geen enkel mengsysteem wordt dat paars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, jullie hebben helemaal gelijk.
Ik zat er helemaal naast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen overwegen je antwoord te verwijderen, als je nu zelf ook vindt dat 't helemaal fout is. Dat scheelt misschien ook weer in de antwoordwaardering, als punten je iets interesseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee punten interesseren me niet echt. Ik geef een antwoordt in de hoop er iemand mee te helpen.