Kan een volle emmer zichzelf (her)vullen?

Ik vraag mij af of het mogelijk is om een volle emmer te gebruiken als een soort passieve waterpomp.

Dus stel je hebt een volle emmer met 10 liter water en onderaan de emmer verbind je een slang waardoor er water uit stroomt. Kan de waterdruk in zo'n geval hoog genoeg worden om het slangetje naar boven te leiden en hiermee de emmer zelf te (her)vullen? Hierdoor zou het proces namelijk oneindig door kunnen gaan, en is het een soort passieve waterpomp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Neen

De wet van communicerende stelt al duidelijk dat dit niet mogelijk is.

Zou dit mogelijk zijn zou jet het perpetuum mobile hebben uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ bijna hetzelfde antwoord....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus natuurkundig onmogelijk? Het is dus ook niet mogelijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van een brede emmer (veel waterdruk, weinig hoogte) of te variëren in de dikte van de slang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er moet hoe dan ook energie bij. Vandaar dat vrijwel alle waterpompen een pomp / motor of slinger hebben. Anders zou je inderdaad dat systeem kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een dynamo te laten draaien en zo gratis energie maken. Newton vertelde ons helaas al lang geleden dat dat er niet in zit. Er komt nu eenmaal geen energie voor niks bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel dat de emmer een gesloten systeem is, en dat de luchtdruk boven het water verhoogd is. Zou dat de kracht op het water in de slang doen toenemen? (gezien de info in het Wikipedia artikel over communicerende vaten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de druk hoger wordt, wordt het ook weer moeilijker voor het water wat omhoog komt via dat slangetje om in de emmer te komen.

Andere antwoorden (5)

Nee, dat kan niet. Dan zou je een perpetuum mobile hebben....

Volgens de wet van de communicerende vaten kan het waterniveau in het slangetje niet hoger zijn dat het waterniveau in de emmer, dus het water komt niet hoog genoeg om de emmer zichzelf te laten vullen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 seconden verschil ; da's tegelijk geplaatst. Allebei een plusje dus.
Jawel alleen wordt de stroomsnelheid van je pomp 0, tenzij je het slangetje onderin verwarmt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag is niet helemaal volledig. In principe neen, wet van communicerende vaten.
echter als het stromende water snelheid opbouwt kan een deel van het water zelfs hoger uitkomen. principe wordt gebruik bij de fontijnen van versaille, veel stromend water laten werken om een kleine hoeveelheid hoog op te stuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is een perpetuum mobile. Jij zou dan alle energie willen behouden en dit is niet mogelijk volgens de wetten der thermodynamica. Er zal altijd; wanneer er een energieomzetting plaatsvindt; energie worden omgezet in resp. warmte.

Daarom is dit niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water stroomt naar beneden omdat het daardoor energie kwijtraakt (potentiële energie wordt omgezet in kinetische energie)
Als dit zou werken, zou het water uit de emmer stromen om energie kwijt te raken, en die energie dan weer gebruiken om zichzelf weer omhoog te pompen.
De hoeveelheid energie die het water dan kwijtraakt is 0, dus heeft het voor het water geen zin om te stromen.
(eigenlijk is de hoeveelheid energie nog kleiner, omdat je ook wrijving met de wand van de slang hebt)