Hoe komt het dat er wel UV straling van de zon komt maar niet als je vuur aan het stoken bent?

Je word bruin van de zon door middel van ultra violette straling (UV) maar niet bij een haard vuur bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

De oppervlakte van de zon is veel heter dan de vlammen van jouw haardvuur. De oppervlakte van de zon is een kleine 6000 °C, de vlammen van een haardvuur slechts een paar honderd °C.

Daardoor straalt de zon veel meer in het gebied met korte golflengten - dat is: UV - dan de vlammen van jouw vuurtje.

Jouw vuurtje geeft ook wel wat UV-straling af, maar dat is zo gigantisch weinig, dat je er niets van merkt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het laatste stukje, vuur heeft ook UV.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het plaatje is in die zin misleidend dat het alleen van toepassing is op zwarte stralers. De zon is bij goede benadering een zwarte straler, een vlam veel minder. Maar ook het spectrum van een vlam volgt voor een deel de frequentieverdeling van een zwarte-straler. Daar zit UV bij. De schaal van het plaatje is alleen veel te klein om dat te kunnen zien - maar het is wel meer dan nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze afbeelding laat zien dat er wel een beetje UV straling in vlammen voorkomt: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Vlamdetectie_stralingsemissie.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En deze is van zonlicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Vlamdetectie_zonlicht.jpg
Cryofiel
12 jaar geleden
Die van de vlam is mooi - dat is echt een spectrum. Die van de zon is geen intensiteitsspectrum - zo te zien toont die grafiek de doorlatendheid van de atmosfeer op zeeniveau voor zonnestraling. Een doorlatendheid van 100% betekent dat alle zonlicht van die frequentie wordt doorgelaten, maar zegt niets over de intensiteit van het licht in die frequentie.

Andere antwoorden (1)

Omdat je geen kernfusie hebt in je kampvuurtje. Als je zaken verbrandt krijg je straling in precies het andere deel van het spectrum (regenboog) die warmte overbrengt. Wees daar nou blij om, want anders moet je met factor 20 voor je open haard zitten!
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het niet helemaal met je eens.
de straling is gewoon veel te laag.
ga maar een naast iemand staan die aan het lassen is
heb je na een paar uur echt een verbrand gezicht.
escape
12 jaar geleden
En dat komt dan weer omdat de temperatuur van je vuurtje veel te laag is. We kunnen best UV-straling maken, kijk maar naar een zonnebank. Maar niet met een houtvuurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga maar eens een hele dag voor je open haard zitten, 2 of 3 meter afstand heb je 's avonds ook een verbrand gezicht.