Waarom eet het wijfje van de zwarte weduwe (spin) meestal na de paring het mannetje op?

Ik kan me bij deze actie niets voorstellen en het lijkt mij onnatuurlijk. Maar het gebeurt blijkbaar. Kan iemand mijn kennis hierover verbreden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een spin niet rookt, en toch ergens zin in heeft na de seks.

Antwoorden (3)

Het vrouwtje heeft om eieren te leggen energie nodig. Die haalt ze uit het lichaam van het mannetje, eiwitten proteinen, wat het lichaam ook maar mag bevatten. Het mannetje offert zich dus op ten behoeve van het voortbestaan van de soort,
Hij sterft maar krijgt veel nageslacht
anneliez
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
@Mukky, net zoals bij zoogdieren de zaadcellen niet veel meer zijn dan DNA pakketjes (ze dragen niet bij aan de groei van het embryo), zo zijn bij geleedpotigen de mannetjes niet veel meer dan spermapakketjes (ze dragen niet bij aan de broedzorg). Behalve dan via de voedselketen.
Dat gebeurt vakerin de natuur. Het octopus-vrouwtje wordt ook door haar nakomelingen opgegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet dat mannetje dat uit vrije wil (bied hij aan om opgegeten te worden??) De informatie die ik er van heb is dat mannetjes vluchten (als dat lukt) en dat het opeten van het mannetje niet altijd voor komt. Ik kan alleen de vraag ''waarom'' een vrouwtje dit doet niet helder krijgen of terug vinden. De meningen zijn er nogal over verdeeld, bijvoorbeeld dat het vrouwtje het mannetje voor een vijand aanziet of achterdochtig word en het mannetje alleen levensgevaarlijk steekt. Dus alleen instinctief voor de voortplanting kan ik er niet uithalen. Dat van die octopussen heb ik nog nooit gehoord. Dat lijkt mij nog een graadje ingewikkelder, opgegeten worden door je kids.
Omdat 'ie lekker smaakt en ze na al dat werk wel een hapje kan gebruiken. Per slot van rekening heeft hij z'n werk gedaan, dus weg met hem.
12 jaar geleden
Toppunt van emancipatie........

Het vrouwtje heeft inderdaad voeding nodig en een gemakkelijker prooi dan een gewillig mannetje kan ze niet krijgen.
Dit gebeurt ook alleen als het vrouwtje honger heeft.
Heeft het vrouwtje net gegeten, dan is de overlevingskans groter.

Dit gedrag zien we niet alleen bij de zwarte weduwe, andere diersoorten zoals bijvoorbeeld bepaalde soorten bidsprinkhanen tonen hetzelfde gedrag.