Kan zoutwater bevriezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker, als het heel HEEEEL koud is moeten de mannelijke eskimo's achteruit lopen als ze plassen. nog wat eskimo wijsheid:
wat elke eskimo zal weten, is dat men nooit gele sneeuw moet eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even als toevoeging op de eerder gegeven antwoorden de noordzee is in de laatste ijstijd zo ver dichtgevroren dat je naar engeland kon lopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Ik heb eens de Halve Marathon van Egmond gelopen terwijl langs de kust "ijsschotsen" lagen.

Antwoorden (9)

Nee de zout zorgt voor de oplossing van ijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- als de temperatuur laag genoeg is zal het bevriezen.
Utrecht
12 jaar geleden
Zout verlaagt wel het vriespunt maar als het koud genoeg is, bevriest ook zout water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is kaaniphone aan t gaan voor het min record...
ronron1212
12 jaar geleden
O weer wat niets nou de noordpool dat is ook zee een zout en de zuidpool die is ook zout maar hard bevroren hoor. De noordzee is ook we gedeeltelijk bevroren geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu 21
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah dat is lullig xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe mooi ook dat tussen die minnen juist user Diederik Stapel hem een plussie geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh 35 minnen. Vind ik ergens ook wel weer knap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach ja, zout is de oplossing !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het record is gehaald!
het vorige record was: http://www.goeievraag.nl/vraag/masturberen-taboe.50756?p=2
(tenminste, zover ik weet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet lukken toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
59, nog *maar* 41 te gaan voor de 100!!
Ja, er is zelfs een bevroren zee, denk maar aan de noordpool!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De noordpool is toch zoet water , de mensen die daar wonen drinken het dus ik denk niet dat het zout is .
verbeter mij als ik het verkeerd heb .
met uitleg a.u.b :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ijsbergen zijn zoetwater, maar als er een walvis gemaakt voor zeehondenjacht vriest dat gewoon weer dicht na een tijd en moet dit wederom opengehakt worden voor de volgende jacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walvis moet zijn "wak is"
Jazeker. In de winter van '63 was het zo koud dat de noordzee gedeeltelijk bevroren was.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig filmpje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als het kon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het voor jou geven, Aphrodite. +
jup, wel als de temperatuur onder de -7 komt. Zout strooien op de weg werkt alleen als de temp. boven de -7 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een ijsblokje in een kamer van -10, kan niet smeltjen door er zout op te strooien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh, volgens mij klopt dat ja... ;)
Ja zeker en de Titanic is er bijna 100 jaar geleden in 1912 door gezonken. Die voer op een ijsberg.

Kruiend ijs is ook een natuurverschijnsel dat je dan te zien krijgt na strenge vorstperioden.

Zout verlaagt het vriespunt van water alleen maar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toevoeging: Er zijn ook een paar leuke filmpjes over kruiend ijs te vinden, maar in de toegevoegde bronnen en vooral die van ijsberg staan een paar mooie foto's.

Toegevoegd na 21 uur:
Toevoeging n.a.v. van een foute reactie.
Op youtube zijn een paar filmpjes te vinden waaruit duidelijk wordt dat uit kruiend ijs ook ijsbergen kunnen ontstaan. Er is een filmpje uit het jaar 1992 (bij Marken) waarop dat duidelijk te zien is. Dat het zelfs voor de kust van Nederland mogelijk is. In de gebieden waar ieder jaar voor een langere periode zulke lage temperaturen zijn daar ontstaan grotere ijsbergen.
Het volgende filmpje is wat recenter. Ik kan die andere nu even niet meer terugvinden.
http://www.youtube.com/watch?v=VCr5pNPIOnA&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeewater kan wel degelijk bevriezen. Maar het vriespunt van zeewater ligt lager: door het zout bevriest het pas op -1,9°C. En water krijgt een grotere dichtheid bij afkoeling. Het koude water zakt dus naar de diepte en het warmere water zal dan naar boven opstijgen en het koude water weer aanvullen. Het duurt dus langer voordat zeewater bevriest.

Bij het bevriezen van zeewater, wordt het zout niet in het ijs opgenomen. Het zout blijft zitten in een netwerk van kleine ruimtes en het zoekt zich een weg door het ijs. Het ijs van zeewater heeft dus een veel kleiner zoutgehalte dan het water zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoutwater kan bevriezen. De temperatuur waarbij dit gebeurt hangt af van de hoeveelheid zout in het water.
Een verzadigd mengsel (dit is als bij verdere toevoeging van zout het zout niet meer oplost) blijft vloeibaar tot -21° C.

Toegevoegd na 7 minuten:
We noemen dit ook wel met een bizarre naam: een koudmakend mengsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als voorbeeld wil ik de oostzee aanhalen, die vriest elk jaar vrijwel helemaal dicht.

(quote Wiki)
Ieder jaar raakt een gedeelte van de Oostzee bevroren. In de winter van 2010-2011 raakt ongeveer 2/3 van de Oostzee bevroren, iets dat sinds de jaren 80 niet meer is voorgekomen. Niet alleen het grote oppervlakte, maar ook de dikte van het ijs (50-60 cm) is extreem. Bij een dergelijke dikte kunnen ijsbrekers zelfs niet meer voor doorvaart zorgen.

In Finland en Estland kunnen wegen op het ijs aangelegd worden, zodat ook de eilanden voor de kust bereikbaar blijven. Voor de kust van Gdańsk, toch een van de meest zuidelijk gelegen havens, kan op het ijs gelopen worden. Een van de oorzaken van het extreme weer is een harde wind, die er tevens voor zorgt dat er stuwijs ontstaat, soms met brokken ijs van 20 meter hoog.

dus ja, zoutwater bevriest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, tijdens het bevriezen van zeeijs gaat de zout zich in de vloeistof concentreren, met als gevolg dat het zeeijs brak is, de pekel die achterblijft bij bevriezen druipt voor een gedeelte naar de bodem van de zee of oceaan en 30% blijft gevangen in minuscule gangetjes gevuld met geconcentreerde pekel. Het zijijs bevat 1% zout (in de vloeistoffase, maar ingebed) en het zeewater 3.5 %.

In de natuurlijke omstandigheden op aarde zal zout water dus niet bevriezen.