Lachgas is N2O, distikstofoxide, aardgas is hoofdzakelijk methaan, CH4.
Aardgas heeft bovendien een sterke geurstof (mercaptaan) om te zorgen dat je zelfs kleine lekken kunt constateren.
Omdat het twee totaal verschillende stoffen zijn is ook de verdovende werking van lachgas niet aanwezig bij aardgas.
Je kunt er wel in stikken als je alleen aardgas inademt zodat je geen zuurstof meer krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dan was ik in de war tussen wat aardgas is en wat er toegevoegd wordt. *proberen te onthouden* ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat opsporen van lekken gaat toch ook heel goed met een lucifer? Een brandende wel te verstaan.

Andere antwoorden (3)

Lijkt me niet, aardgas is wel geparfumeerd, maar wekt geen lachlust op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardgas is geen lachgas. Beide gassen moet je eigenlijk liever niet inademen zonder noodzaak.
Aardgas zoals dat uit ons fornuis en dergelijke komt, stinkt vooral, omdat er methaan aan toegevoegd wordt. Dus je wordt eerder misselijk en duizelig dan dat je gaat lachen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ben in de war wat betreft het methaangas, zie volgende antwoord voor de correcte uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank ;-)
Mij hebben ze altijd geleerd dat je bij overmatig inademen van aardgas doodgaat.
Ik heb het nooit uitgetest.
Ofwel ben ik verkeerd geïnformeerd.
Ofwel hebben ze zich bij 30 rock vergist.
Ofwel heb jij per vergissing iets anders gehoord dan zij vermeld hebben.

Ik sluit evenwel niet uit dat aardgas bij bepaalde mensen een lacheffect kan opwekken omdat er altijd uitzonderingen op de regel zijn.

Ik heb eens Gegoogled en uit tekst via onderstaande link heb ik deze informatie voor jou:

Aardgas is niet giftig bij inademing zolang er voldoende zuurstof aanwezig is, alleen bij lekken is er kans op ontploffing. Het moet wel duidelijk zijn dat bij het vrijkomen van aardgas „verstikking‟ kan veroorzaakt worden door het verminderen van het zuurstofgehalte van de lucht in afgesloten ruimten. Het slachtoffer kan bewusteloos raken of de dood vinden door een tekort aan zuurstof! CO daarentegen is zeer giftig en bij hoge concentraties ontplofbaar.

Ik heb nergens iets kunnen vinden wat jouw vraag bevestigt.
Zou het kunnen dat men bedoelde dat er in aardgas zelf een bepaalde stof zit die tot lachen aanzet?

Fijn Lach-weekend gewenst ;-)