De kleur van de vlam heeft inderdaad niks te maken met de temperatuur,
De kleur heeft wel te maken met de volledigheid van de verbranding.
Hier een overzicht met kleuren van vlammen als er metalen verbrand worden:
Boor --> lage groene vlam
Natrium --> gele vlam
Koper --> Groene vlam
Kalium --> witte vlam
lithium --> rode/paarse vlam
Calium -->gele vlam
lood --> Blauw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Vuur wordt geel door onvolledige verbranding, je ziet als het ware de koolstof verbranden. Verschillende stoffen geven een vlam kleur, hier wordt gebruik van gemaakt bij vuurwerk. Chloor geeft bijvoorbeeld een groene vlam, alcohol brand kleurloos (dit is erg gevaarlijk want je ziet het niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft niets te maken met de hitte van de vlam , maar met de volledigheid van de verbranding. Bij volledige verbranding zal je de vlam zelf helemaal niet zien hetgeen bij een heel zuivere brandstof als alcohol waar de vlam zo goed als onzichtbaar is