Waarom wordt rode kool blauw als je het in de gootsteen gooit?

Zolang het in de pan zit, blijft het rood, maar zodra je het uitspoelt in de gootsteen wordt het blauw. Waarom is dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

rode kool bevat een stof die ook voor lakmoestestjes wordt gebruikt.
je weet wel die stripjes die oftewel blauw dan wel rood uitslaan als een stof een zuur of base is
vast wel gehd op school bij scheikunde
Rode kool is dus zuur en als het in aanraking komt met andere stoffen veranderd de kleur zuur veranderd in een base dan kleurt het blauw

het komt niet speciefiek door de gootsteen denk ik maar ik denk ook dat temperatuur er mee te maken heeft
maar de kleur verandering heeft in elk geval te maken met
het feit dat een zuur in een base veranderd
en verder in het proces in een zout \
een zuur en en base bij elkaar levert een zout

Toegevoegd na 2 minuten:
dat zuur verandert dus niet in base maar in een zout
waarschijnlijk blijft er dan een residue base over waar door het blauw kleurt
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zuurgraad verandert toch niet door het uitspoelen? Hoe kan een zure stof in een zout veranderen door met water te spoelen? De eerste helft van je antwoord klopt wel, maar er blijven toch wat vraagtekentjes.
capthavoc
14 jaar geleden
ik vermoed dat het aanwezig zuur zo weinig is dat het omslagpunt vrij snel bereikt is.
het zal waarschijnlijk om de ph 7 hangen dat is minimaal zuur alles daarboven is basisch.
het zal toch reageren met stoffen in het water maar wellicht speelt de temperatuur ook een rol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Capthavov; je antwoord is OK maar de temp heeft er niets mee te maken

Andere antwoorden (3)

Dat komt door de dat de zuurtegraad afneemt.

Toegevoegd na 55 seconden:
De dat de de dat.... het is al laat.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht even dat het aan mijn wijntje lag :)
Zoals gezegd: rode kool verkleurt afhankelijk van de zuurtegraad. De pH-waarde is een maat voor de zuurtegraad. PH 7 is neutraal, alles daaronder zuur en erboven basisch. In een zure omgeving is rode kool rood en in een basisch milieu blauw. Een stof die dit gedrag vertoont noemt men een indicator. Typerend voor indicatoren is dat ze een omslagpunt hebben. Ze verkleuren bij een bepaale pH-waarde van het ene moment op het andere.
Tot zover over de rode kool, nu de gootsteen. Ik denk dat de oorzaak van de verkleuring veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van zeep die zorgt voor een basisch milieu. Zeep bestaat uit lange moleculen van het natriumzout van stearinezuur. Wanneer dit opgelost wordt in water, houd je de daarbij behorende base over. De pH in de gootsteen zal dus iets boven de 7 liggen, waardoor de rode kool blauw kleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeep is inderdaad basisch en zal rode kool blauw doen kleuren. Maar gewoon leidingwater is ook basisch en dit is al genoeg om de rode kool blauw te kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leidingwater heeft een pH tussen de 7 en 8, maar net basisch dus. Rode kool heeft bij die pH inderdaad al een blauw/paarse kleur. Hier een PDF-je met thuisexperimentjes. Er staat een mmoi overzichtje in van de kleuren die rode kool bij verschillende pH heeft. Het blijkt dat rode kool alleen bij een pH van 2 of lager echt rood is. In sterk basisch milieu is het zelfs groen tot geel.
Dat komt omdat leidingwater licht basisch is. De kleurstof in de rode kool kleurt hierdoor blauw. Gooi het in een bakje met azijn en het zal lichter rood kleuren.
Een bekend recept is rode kool met appeltjes, het zuur uit de appeltjes zorgt voor een rode (en dus zuur) kleur