Is een volspectrum lamp tussen de 5500 en de 6500 kelvin? En is er verschil of je nu 5500 of 6500 kelvin pakt?

Icr zo rond de 96 graden, de lamp wordt bedoeld voor belichting in een kamer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belichting van fotogevoelig papier in een donkere kamer?
of
Verlichting van een woonruimte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon belichting in een woonkamer ja.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wat is het getal dat tussen 5500 en 6500 zit ???

Antwoorden (1)

Ik heb even op de term volspectrum gegoogled.
Volgens mij is dat gewoon een (suggestieve) reclameterm.

Het licht van een heet zwart lichaam heeft per definitie 100% wit. Dat is het geval bij de gloeilamp en de halogeenlamp: daarin zit een draadje van het metaal wolfraam, wat verhit wordt.
Dus de witheidsweergave van een gloeilamp wordt gesteld op 100%.

Met TL-lampen en spaarlampen en ook LED-lampen probeert men uiteraard ook te streven naar die 100%. En uiteraard lukt dat niet; het is een streven. En van
een vol spectrum, kan in 2011 nog helemaal geen sprake zijn!
De mate waarin een lamp echt wit licht weergeeft, wordt als CRI-Ra-index aangegeven. Zie link.
De hoogste waarde van dit moment is 87%, zie ik. Dat is best heel mooi licht.

Wat wij mensen als wit zien, hangt af van het tijdstip.
Wij zijn in de avond gewend aan het roodachtig zonlicht.
Dit verschijnsel wordt aangeduid met kleurtemperatuur. Die wordt gemeten in K of Kelvin. Zonlicht heeft een kleurtemperatuur van 5500 K. (Wat zo heet is het oppervlak van de zon).
Om de kleur van kleding of een schilderij het beste te kunnen zien, wordt dit belicht met een halogeenlamp. Die heeft een kleurtemperatuur van 3200 K, wat dichtbij komt, en een weergave van 100% (per definitie).
Je kan het schilderij ook belichten met een LED-lamp en dan 5500 K nemen, maar de weergave is dan 90%.

Voor ruimteverlichting vind men deze kleurtemperatuur te hoog. Onze hersenen maken dan melatonine aan, want de slaap verslechtert.
Daarom neemt men voor ruimteverlichting liever een kleurtemperatuur van 2800 tot 3300 K.

Hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe blauwiger het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie toch een aantal dingen dat niet helemaal kloppen, de gloeilamp is zeker neit 100% wit lich, 100% wit lich bevat een volledig licht spectrum van alle kleuren.
5500 kelvin is 100% wit en een cri van 100%
Die van een gloeilamp is 2700 kelvin en dit is meer geelachtig. Volspectrum lampen zijn niet echt volspectrum zoals het licht van de zon, maar ze komen er dichterbij in de buurt dan de normale dag lampen. Ook is het niet waar dat de hoogste cri 87%,
Er zijn sindskort true-light volspectrum daglampen, en deze hebben een cri van 96% Dat mensen eerder voor gloeilampen gaan dan voor echt goeie dag lampen met een hoge cri en 5500 kelvin is zeker niet omdat ze teveel licht kleuren niet aan kunnen. Juist de gloeilampen met hun onnatuurlijke licht zorgt voor mensen die nagenoeg bijna nooit buiten komen voor depressie door gebrek aan natuurlijk daglicht.
Dat verklaard ook ''winterdepressie'' bij vele mensen. Natuurlijk dag licht werkt possitief op mens, dier en plant.
Dat is ook de reden waarom je je vrijwel altijd goed voelt wanneer het mooi weer is en de zon schijnt, en je je minder goed voelt wanneer het buiten erg grijs ijs. Amerikaanse onderzoekers hebben het effect van true-light lampen getest, en zijn tot conclusie gekomen dat het daadwerkelijk een zeer zeer positief effect heeft op mensen.
Ook de algemene fokkers van reptielen e.d. schijnen erg positief te zijn over deze lampen.
Er was duidelijk te zien dat de dieren veel levender waren dan voorheen. Zo zie je maar wat voor effect dag licht wel niet op je heeft. Ik Ga die lampen zelf ook eens uitproberen, ben erg benieuwd hoe dit zal bevallen! Grtz,
En bedankt in ieder geval voor 't meedenken, dat waardeer ik echt.