Hoe moet ik de halfreacties hier van opzoeken? - aangezuurd kaliumpermanganaat & oxaalzuur - niet aangezuurd kaliumpermanganaat & natriumsulfiet

Deze opdracht krijg ik bij scheikunde, maar ik snap er niks van. Kan iemand mij dit uitleggen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.3K

Het beste antwoord

Je hebt een Binas neem ik aan? In tabel 48 kun je de halfreacties letterlijk opzoeken. De term aangezuurd betekent dat de reactie plaatsvindt in een zuur milieu, oftewel dat er H+ aanwezig is.

Je doelt waarschijnlijk ook op hoe je te werk moet gaan. Ik zal je eerste voorbeeld even toelichten, aangezuurd kaliumpermanganaat en oxaalzuur.

Je kijkt als eerste welke deeltjes er aanwezig zijn. Kaliumpermanganaatoplossing bevat K+ en MnO4-. Oxaalzuur heeft de formule H2C2O4. Het geheel is aangezuurd, dus bevat het ook nog H+.

Vervolgens kijk je welke deeltjes reductor of oxidator zijn. Dit doe je om te kijken of, en zo ja, welke reactie er optreedt, dus welke deeltjes elektronen afstaan of opnemen. K+ is een oxidator, MnO4- is een oxidator, en H2C2O4 is een reductor.

Dan zoek je de sterkste reductor en oxidator uit, en als de oxidator en reductor voor de pijl sterker zijn dan die na de pijl, (als de oxidator links boven de reductor in de tabel staat) dan reageren ze. MnO4- staat meerdere keren in de tabel. Omdat het een aangezuurde oplossing is, kun je de halfreactie nemen waarbij H+ aanwezig is, de bovenste van de reacties van MnO4-. Ik heb mijn Binas even niet bij me maar weet dat MnO4- dan een sterkere oxidator is dan K+, en ook dat hij linksboven de reductor H2C2O4 staat. Dat betekent dat deze reactie verloopt.

De halfreactie van de oxidator is dus de bovenste: MnO4- + 8 H+ + 5 e- --> Mn2+ + 4 H2O

Die van de reductor: H2C2O4 --> 2 CO2 + 2 H+ + 2 e-

Toegevoegd na 50 seconden:
Hopelijk begrijp je de stappen die je moet volgen. Volgens deze werkwijze kun je dan zelf je tweede voorbeeld proberen. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt hier kan ik verder mee ;)