Waar kun je zonder schoenen het veiligst op staan bij het haar fohnen in de badkamer als je een electrische schok krijgt?

Een tijdje geleden las ik dat een jongetje in de badkamer een electrische schok had overleefd die hij had gekregen van de defecte haarfohn van zijn moeder. Sindsdien houdt mij het bezig hoe en waar ik in zo'n geval het beste op kan staan als mij dit zou overkomen. Op blote voeten op de vloertegels, op sokken, of op een badmat/handdoek?

Ik bedoel dus niet op schoenen met rubber zolen, het voorbeeld is wanneer je net uit bad of onder de douche vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een goede badmat (ik bedoel een dergelijk lekkere zachte hoogpolige) is voorzien van een antislipmat. Deze is van een isolerend materiaal gemaakt en in een dergelijk geval is dat een voldoende isolering.

Er zij heel wat misverstanden over wandcontactdozen (wcd) en het gebruik van föhns in badkamers. Het zou niet mogen. Zie ook sommige antwoorden.
Dit is niet juist. Als je wel eens in een hotel komt dan vind je vaak een föhn in de badkamer als service. Ook in NL. Het snoer is vast verbonden met een gezekerde voeding en behoort zo lang te zijn dat je er niet mee in bad of onder de douche kunt komen.
In NL zijn badkamers in drie zones ingedeeld en alleen in zone 3 mag een wcd zijn/worden aangelegd. Deze dient van randaarde voorzien te zijn en beveiligd te worden door een aardlekschakelaar van maximaal 30 mA.

De moderne föhn heeft een kunstroof behuizing en heeft om die reden geen randaarde. Een inwendige kortsluiting is dus niet gevaarlijk mocht je de föhn op dat moment in je hand hebben. De bekende ongelukken met föhns in badkamers zijn ontstaan doordat de föhn in een bad viel waar ook een persoon in zat. Maar ja, dan zoek je er ook om. Overigens met een goed gezekerde wcd is de kans groot dat je ook een dergelijk ongeluk overleeft.

Jammer genoeg worden in oudere huizen wcd vaak door hobbyisten aangelegd zonder dat zij op de hoogte zijn van de voorschriften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een rubberen badmat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en die ligt vaak onder de douche. Drupt die nog lekker na.... Rubber klopt, maar om er de badmat voor te gebruiken... Dan zoek je t risico wel op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij jou ligt die onder de douche. Bij mij ligt die droog onder de wastafel.
Voor föhnen moet je niet in een zogenaamde natte ruimte zijn en zeker niet in een badkamer.
Door een spiegel en stopcontact op een ander plaats in huis te gebruiken loop je minder risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook rubberen schoenen aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een badkamer behoort geen stopcontact te zitten voor bv een föhn. Stopcontacten in een badkamer mogen een beetje stroom leveren voor bv een scheerapparaat. Als het om de veiligheid gaat denk ik dat als je op schoenen met een rubber zool staat, je het minste kans loopt op schade. Maar nogmaals: geen haar föhnen in de badkamer!