hoe kan je weten hoe ver de bliksem is?

ik wil graag weten hoe ver de bliksem is. of het dichtbij is of verweg. hoeveel m. of km. de afstand is. weet iemand hoe ik het kan weten hoe ver het bliksem eigenlijk dan is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.8K

Het beste antwoord

Tel de tijd die tussen de bliksem en de donder zit, en vermenigvuldig dit keer 343 (de snelheid van het geluid).

De uitkomst daarvan is de afstand in meters.

Voorbeeld: Tussen de flits en de donder zit 4 seconden.
De bliksem is dan 4×343=1.372 meter van je af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het bekende gerommel dat je na de bliksemflits hoort is de donderslag. De donderslag komt altijd nà de bliksemflits. Tegen de tijd dat we de donderslag horen, is de bliksemflits allang voorbij. Dat komt omdat geluid zich langzamer bewegen dan het licht. Geluid legt 1000 meter af in 3 seconden. Als we de tijd tussen de bliksemflits en de donderslag opnemen, kunnen we dus uitrekenen hoever het onweer is verwijderd. Volgt 3 seconden na de flits de donderslag, dan is het onweer dus 1 kilometer verderop. Bij 6 seconden is het onweer 2 kilometer verderop, bij 9 seconden 3 kilometer en zo verder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te bepalen hoe ver de bliksem verwijderd is, kan men het aantal seconden tellen tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder. Dit aantal gedeeld door drie is ongeveer de afstand in kilometers. Elke drie seconden betekent namelijk een afstand van ongeveer één kilometer, omdat het geluid met een snelheid van 343 meter per seconde gaat en het licht je (bijna) meteen bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is het helder weer als het gaat onweren en kan je prima zien hoe ver het is. Luisteren naar het geluid is een wel heel erg onnauwkeurige methode. Het geluid gaat vaak eerst naar boven of de bliksem is heel lang en de uitgezette lucht klapt dan niet overal even hard terug. Zelf kijk ik het liefst op buienradar want daar kan je (alleen als het onweert) ook de inslagen op de kaart zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je telt de seconden tussen de bliksem en de donder. Als je bijvoorbeeld 20 tellen hebt en de temperatuur is 17 graden dan ga je naar deze site en dan weet je de afstand in meters.

Toegevoegd na 51 seconden:
Het antwoord op mij voorbeeld is dan: 6828 meter
van je vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min?? deze vragensteller wilt de afstand weten, en dat kun je hier mee doen!!!
walter
12 jaar geleden
Inderdaad. Juist goed, omdat jij ook rekening houdt met de temperatuur. En de andere reacties niet. Van mij een plus ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel walter
Het licht gaat is eigenlijk gelijk bij je, want het licht gaat in 1 seconde ongeveer 7x de wereld rond. De snelheid van het geluid in 343 meter per seconde. Als je dus precies begint te tellen tijdens de flits, kan je de afstand tot honderd meter precies weten.

Toegevoegd na 11 minuten:
'gaat' in de eerste zin moet weg ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
en 'in' moet 'is' zijn