Uranium komt nog wel eens voor met 6 bindingen. Het kan dus zeker, maar dan moet je wel naar de grotere atomen kijken met ingewikkelde elektron schillen/energieniveaus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Ingewikkeldere en uranium is alleen een voorbeeld er zijn veel meer mogelijkheden!

Andere antwoorden (1)

Het maximum aantal bindingen dat een atoom aan kan gaan is 7.
Zie hiervoor de kolom "oxidatietoestanden" in bijgaande tabel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het heeft te maken met het feit dat in de schil van de valentie electronen 8 plaatsen beschikbaar zijn, maar een volledig bezette schil is de edelgasconfiguratie, daar wordt dus geen binding met andere atomen aangegaan.