Wat blijft er over als je midden op de Noordpool staat?

Stel je staat precies midden op de Noordpool, kan je dan nog richting het noorden lopen?
Of kun je alleen nog richting het zuiden lopen? Bestaat oost en west dan nog?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je moet een verschil maken tussen het geografische noorden en het magnetische noorden.
Stel dat je op het geografische noorden staat. Dan sta je op de plaats waar de rotatieas van de Aarde het aardoppervlak doorprikt. Als je daar staat, draai je rond je eigen as. 's nacht zou je dan pal boven u de poolster (Polaris) zien (zie bijgevoegde Wikipagina). Geografisch gezien liggen alle plaatsen ten zuiden van u.
Maar kijk je op je kompas dan zie je dat je niet op de magnetische noordpool staat. Deze ligt ergens in Noord Canada (zie bijgevoegde Wikipagina). Dus magnetisch gezien is er nog steeds een noord en een zuid, een oost en een west.
Sta je nu op de magnetische noordpool (dus ergens in noordelijk Canada), dan ligt alles volgens het kompas weldegelijk ten zuiden van u, ook de geografische noordpool. Op de magnetische noordpool staan alle veldlijnen van het magnetische veld van de Aarde loodrecht op het aardoppervlak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt inderdaad dan alleen nog naar het zuiden lopen. Het is de enige plaats op aarde met deze eigenschap, en in wetenschappelijke termen dus een "singulariteit". Zou je ook maar iets van de noordpool afstaan, dan is er alweer een 'oosten' en een 'westen' aan te wijzen, in principe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Midden op de noordpool staat niet gelijk aan het magnetisch noorden, dus het ligt er aan of je een compas of een kaart pakt ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
toch bestaan de begrippen oost en west exact op de noordpool denk ik wel. om een draairichting aan te geven maar niet een verplaatsingsrichting
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Noord/Zuid en Oost/West hebben niets met elkaar te maken: Noord/zuid is magnetisch bepaald, Oost/West is draairichting.

Op het zuivere noorden heb je dus wel degelijk gewoon oost/west: je staat feitelijk op de scherpe hoek van een taartpunt naar het segment te kijken...