Waarom krijg ik een schok?

Als ik dan met mijn tong op een 9 volt batterijtje voel aan die contact puntjes. En waarom niet als ik ze gewoon met mijn vingers aanraak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De huid (en eelt nog veel meer) is een behoorlijk goede isolator. Er loopt nauwelijks (eigenlijk gewoon geen) stroom tussen de 2 contacten wanneer alleen je huid contact maakt. Laat staan dat die stroom zo ver kan doordringen dat je zenuwen het opmerken. Bij zoiets zwak als een batterij zal je niet vlug iets merken. Ook niet als je vingers nat zijn (al is dat niet bepaald goed voor de batterij).

Je tong echter is nat en heeft alleen een relatief dun slijmvlies tussen oppervlak en de onderliggende zenuwen. Er gaat dus een stroompje lopen. Je zenuwen pikken dit vervolgens op en je voelt een schok(je).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed uitgelegd.

Andere antwoorden (10)

Omdat je tong veel gevoeliger is dan je vingertop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat er een stroompje door je tong loopt wanneer je de plus en de min pool van de batterij aanraakt. Om de stroom te laten lopen moet de stroom door een geleidende substantie lopen, dit kan heel goed in waterige oplossingen zoals in speeksel. Je vingers zijn waarschijnlijk te droog om de stroom te kunnen geleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tong die vochtig is en een beetje zout geleidt de stroom beter dan je huid.

Toegevoegd na 4 uur:
Er is een spanning van 30-40 Volt nodig om vlot door je huid te stromen. Zodoende kun je veilig knutselen bij die spanningen. En zijn elektrische treinen veilig.
Een mens kan heel hoge spanningen aan, 10.000 Vlot is geen uitzondering, als de stroomsterkte (het aantal Ampère maar laag is). Op schrikdraad staat zoveel spanning die orde van grootte.
Dat wij zelf in ons lichaam stroom opwekken kun je meten door de polen van een multimeter op je slapen te zetten. Je meet dan een spanning in milliVolts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat vocht goed stroom geleid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tong is nat en je vingers niet.
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het vocht op je tong (speeksel) dat geleid de stroom uit de batterij en daardoor voel je een schokje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Electronen verplaatsen zich gemakkelijker in een vloeistof dan langs een huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een schaafplek zal het WEL werken.
De hoornlaag is een laagje dode huidcellen en daaronder zit een leerachtige laag.
Allemaal redelijk isolerend.
Je moet dus een hogere spanning gebruiken om deze te overkomen. Bij een schaafplek is dit dus weg.

Geen hobbie natuurlijk maar het werkt wel!

Bovendien is je tong redelijk sompig waardoor alles extra goed geleidt!
12 jaar geleden
Door electrolyse van de gelijkspanning van de 9 voltbatterij, proef je een prikkelende zure (en basische smaak, het speeksel ontleedt door de zouten die er in opgelost zitten.

Slijmvliezen in het algemeen reageren al op een paar volt.

Je (droge ) huid heeft een veel hogere bspanning nodig om een voelbare stroom te geleiden.
Een stroom is voelbaar wanneer de (piek) waarde enige tientallen MICRO- amperes bedraagd, slechts een milliampere voelt al redelijk onplezierig, afhankelijk van plaats en huidoppervlak.

Ik heb het dan over wisselstroom 50-60 Hz, voor gelijkspanning is de huid ongevoeliger omdat de condensatorcapaciteit van de mens bij gelijkspanning een veel kleinere rol speelt.

Om de ontwikkelaar van wisselspanning , Nicolai Tesla,
in een kwaad daglicht te stellen bedacht Edison
via Westinghousen de electrische stoel en het doden van
olifant Topsi, om zo op dramatische wijze duidelijk te maken dat bij dezelfde spanning wisselstroom veel gevaarlijker is (een factor vier) dan gelijkspanning.

Zo is een 9 voltsbatteij op je tong nog wel even vol te houden, bij wisselspanning echter voelt dat bij 9 volt (50/60 Hz.) uiterst vervelend ondanks dat er van electrolyse nauwelijks sprake is.

Bij wisselspanning doorboort de electrische stroom bij een lagere spanning de huid op de plaats waar hij nauwelijks geleidend is , wat met droge huid het geval is, dan bij wisselstroom.
Nadat deze de huid "doorgeslagen" heeft, wordt de stroom snel hoger omdat de huidweerstand snel afneemt en de stroom -bij gelijke spanning - dus toeneemt.

Zo werkt een AED met gelijkstroom om het hart te ontdoen van stoorsignalen die de hartfuncie verstoren,
je zou dat als een harde reset kunnen zien.

Met wisselspanning zou je een hart niet op gang kunnen krijgen, het hart zou dan met 100 slagen per seconde moeten gaan kloppen en dat kan het hart niet.
Omdat bliksem gelijkspanning is , is een blikseminslag meestal NIET dodelijk!

Enige minuten na de inslag gaat het hart vaak weer kloppen, helaas is de ademhaling uitgevallen en die start niet opnieuw.
Daarom heeft het zin om mensen die door de bliksem getroffen zijn direct te beademen, als het hart dan weer gaat kloppen, kan het slachtoffer door met het leven.

Beademt men in dat geval niet dan zal het hart na het starten met kloppen een zuurstoftekort krijgen en (voorgoed) stoppen als men niet beademt.

Zou de bliksem (laagfrequent) wisselstroom zijn dan zou reeds een kleine zijtak van de bliksem een letale schok geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer het eens met een droge lip.. gebeurt niks

maak je lip nat en probeer het nog eens..

je speeksel geleid beter stroom dan (droge) huid.

btw, je lippen zijn gevoeliger dan je vingers, dus ik gebruik dit even als voorbeeld, zodat je merkt dat de gevoeligheid weinig uitmaakt, maar je toch eerder de stroom opmerkt.