Waarom gaat bijv. een kaars uit als je blaast, terwijl bijv. brand juist groter woord als er wind bij komt?

Ik ben niet zo'n ster in natuurkunde en scheikunde enzo, maar ik weet genoeg om te weten dat vuur lucht nodig heeft om te branden. Waarom gaat een kaars dan uit als je blaast, dus lucht erbij laat, en grotere vlammen worden juist erger als er bijv. wind, dus lucht, bij komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

De meeste materialen hebben een bepaalde ontbrandingstemperatuur.

Dat is de temperatuur die hoog genoeg is om een exotherme reactie met zuurstof op gang te zetten: ontbranding dus. Dan verbindt het materiaal zich met zuurstof waarbij warmte vrij komt.

Als er genoeg energie (warmte) bij vrij komt, dan kan deze ontbranding zichzelf in stand houden, en blijft het materiaal dus branden. Net zoals de lont van de kaars.

Als je hard genoeg blaast, blaas je het hete gaswolkje, dat het vlammetje eigenlijk is, weg van het brandende materiaal. Hierdoor is de temperatuur te laag om nog te blijven branden.

Bij een grote brand is er teveel materiaal over een te groot oppervlak aan het branden om het vuur van het materiaal af te blazen met alleen wind.

Het kan echter wel, maar dan heb je een explosie nodig.
Zo werden bijvoorbeeld de brandende oliebronnen van Saddam Hoessein gedoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een kaars is de vlam zo klein dat je met betrekkelijk weinig lucht de vlam kunt doven.
Bij een groot vuur zou het vuur ook doven als je maar genoeg lucht verplaatst.
Een brandende oliebron wordt door middel van een explosie vlak naast de bron gedoofd door de luchtdruk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je overigens voorzichtig door een rietje aan de zijkant van een kaarsvlam aanblaast dan zul je zien dat ook de kaarsvlam feller gaat branden.
Je krijgt een soort van miniatuur soldeerbrandervlammetje met een blauwachtige kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor vuur heb je drie dingen nodig: zuurstof, brandstof en warmte.

Bij een kaars blaas je de warmte (de vlam) van de brandstof (de pit) af, waardoor het vuur dooft. Bij een brand lukt dat niet omdat die te groot is. Daar voeg je alleen maar extra zuurstof toe door te blazen, waardoor het harder gaat branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat:
Vuur is een reactie verschijnsel van een reactie van zuurstof met een brandbare stof, zoals hout, of het touwtje in een kaarsje. Als er meer zuurstof is, komen er ook meer reacties, en wordt een bosbrand bijvoorbeeld groter. Maar, als je alle zuurstof ergens weg houdt, gaat het vuur uit, omdat er geen reactie meer kan plaatsvinden.

Je blaast een kaars uit met zuurstofarme lucht, die je hebt gebruikt in je lichaam. Ik denk dus, dat er te veel lucht met te weinig zuurstof langskomt, en de startwarmte van de vlam zeg maar zo afkoelt dat de vlam niet verder kan..