In principe bederft leidingwater in Nederland niet, maar als de leidingen te lang boven de 20C zijn heb je kans op Legionella. Ook als leidingwater te lang stilstaat, een week of langer, kan er van sommige leidingen of kranen metalen in het water komen.
Om dit te voorkomen kun je, als het te warm is of als je langere tijd bent weg geweest, het best de kranen een aantal minuten flink door laten stromen en de wc een paar keer doorspoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies. Maar dan wel met heet water hè? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet water? Gewoon water uit de kraan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat snap ik maar wel de hete kraan. Als je legionella in de leidingen hebt kan je spoelen met koud water wat je wilt, maar dit verwijderd de legionela niet. Pas met water van 60 graden celcius.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tomnl, jouw antwoord klopt niet helemaal. Je schrijft: (...) maar als de leidingen te lang boven de 20C zijn heb je kans op Legionella. (...).
Dat moet zijn: als de warmwatertemperatuur is afgesteld onder de 55 graden, is er een kans dat er legionella ontstaat. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/legionella/voorkom-besmetting-met-legionella
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx!! Ik wist dat er iets was, maar voor mij was het vaag:p dus nu weet ik hoe de vork in t vlees prikt!!! Offuuh.. T water door de kraan loopt :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het water te lang stil staat en de leidingen zijn boven de 20C dan kan er legionella onstaan. Die 55 graden is alleen voor de heet water leidingen en dan vooral boilers waarin het water staat, die kun je dan het best instellen boven de 55C.
Pieter2011
12 jaar geleden
Waar staat dat verhaal over die 20 graden ergens? Legionella ontstaat meestal in "doodlopende" (hoeken en gaten van) waterleidingen, wanneer er langere tijd geen water (of te koud d.w.z < 55 graden) door die leidingen heeft gestroomd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat ook op die site die jezelf aangaf ;-)
De bacterie vermenigvuldigd zich het best;
- in water met een temperatuur tussen 25 en 45 °C aanwezig is
- in stilstaand water aanwezig is
- in een leiding met roest, kalk of een slijmlaag aanwezig is
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, hallo... tussen 20 (of 25) en 45 graden. Dat is heel wat anders dan jouw tekst: als de leidingen te lang boven de 20C zijn heb je kans op Legionella.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boven de 25C vermenigvuldigen ze zicht het best, maar boven de 20C en lang stilstaan kunnen ze dus ook voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leidingwater in een flesje bederft wel zeker. Laat het maar eens een jaar staan en kijk wat er gebeurt. De smaak, kleur en geur verandert door de bacterien die zich in het water ontwikkelen. En dat heet bederven.

Andere antwoorden (2)

Water bederft niet. Er komt hooguit wat in wat kan bederven, en het gaat een beetje muf smaken naar verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook kraanwater heeft een houdbaarheidsdatum en kan bederven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er komt iets in wat schimmel veroorzaakt. Bederven doet het niet.
In de waterleiding of in een fles of kan? In de koelkast of voor het open raam?

Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van (kraan) water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
Ook water in de waterleiding is beperkt houdbaar en het is dan ook aan te bevelen de kraan even open te zetten als je terug komt van vakantie of de wc een paar keer door te spoelen, voordat je water consumeert. Het water in mijn waterleiding is op dit moment al 22 gr C.
Er is geen sluitend antwoord op je vraag te geven omdat je de omstandigheden niet goed definieert.

In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Nog wel het beste water wat in NL verkrijgbaar was en wel uit de wezenbronnen op Texel. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. Die werden dan uitgespuugd. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat).
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald.

M.a.w. ook als is het water in de leiding een tijdje niet doorgespoeld, ziek zul je er niet van worden, maar de fijnproever proeft wel het verschil.