Waarom 's nachts geen vliegtuigen op de Buienradar?

Van de Buienradar website:
Iedere 15 minuten worden nieuwe satellietbeelden getoond. De beelden zijn beschikbaar als visual beeld (actuele foto) en als infrarood beeld. In de nacht is alleen het infrarood beeld beschikbaar. http://www.buienradar.nl/st.aspx

Vliegtuigen, vooral de motoren geven nogal wat warmte af, waarom zijn deze niet zichtbaar op de Buienradar
's nachts?

Toegevoegd na 1 uur:
Na de goede uitleg van Prana omtrent De Buienradar moet ik mijn vraag verduidelijken. Ik bedoel dus eigenlijk satelliet weerbeelden zoals http://www.sat24.nl/. Ik vermoed dat vliegtuigen niet zichtbaar zijn ivm resolutie/gevoeligheid van de sensoren in de satelliet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Misschien vliegen die er wel, maar zijn ze zo klein dat je zo op dat kleine beeldje niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buienradar werkt, zoals de naam al doet vermoeden, met radarbeelden en niet met sat of infraroodbeelden.
Je link verwijst naar een verklaring over een andere site.
Voor een radar maakt het niet uit of het dag of nacht is.
Men zend een (radio)signaal uit en wacht tot het teruggekaatst is, dit geeft een indicatie van de afstand. Men kijkt hoe sterk het terugkomt, dit geeft een indicatie van de dichtheid. Water weerkaatst radiosignalen dus weten ze nu waar er water in de lucht zit en hoeveel, wat wij regen noemen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Na toeoeging: dan vermoed ik dat het inderdaad met de resolutie te maken heeft.
Ik zou overigens niet willen dat er up to date sat beelden met hoge resolutie als Google earth op het net staan, dan is namelijk niet alleen big brother aan het watchen ;) maar kan iedereen zien wat je doet en waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De resolutie van de infraroodopnamen is veel te grof om zulke kleine details waar te nemen. Ik geloof dat buienradar een resolutie heeft van een vierkante kilometer. Dat betekent dat details kleiner dan een vierkante kilometer niet waargenomen kunnen worden. Dit is ook het geval bij infraroodopnamen. Daar vliegtuigmotoren enkele ordes van grootte kleiner zijn dan vierkante kilometers, zijn deze in de verste verte niet waar te nemen op satellietbeelden.