Welke stoffen ontstaan er bij een onvolledige verbranding?

Bij een Volledige verbranding heb je de reactie .....+ o2 -> H2O + CO2
Hoe stel je de reactie van een onvolledige verbranding op?? In het boek staat j hebt n tekort aan zuurstof. Dus weet ik niet of dit in de reactie moet opschrijven. En er ontstaat ook roet, hoe moet je dat opschrijven??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.9K

Het beste antwoord

CxHy + O2 -> CO2 + H2O + CO + C (+ CxHy)

Een koolwaterstof (CxHy) reageert met zuurstof, maar niet volledig.
De H-atomen zullen het snelst reageren dus de verbranding van Hy naar H2O zal volledig zijn.
Dan zal er onvoldoende O2 over zijn om alle C atomen volledig te verbranden, aanvankelijk gebeurt dit wel zodat je een deel CO2 krijgt, maar dan is er niet meer voldoende zuurstof dus krijg je ook CO (koolmonoxide) en zelfs losse roet/kooldeeltjes (C). Als er dan helemaal geen zuurstof meer is, zal er ook nog het een en ander overblijven van de oorspronkelijke CxHy, maar dat hoort niet in de vergelijking thuis omdat het niet heeft gereageerd.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verbranding is een reactie met zuurstof. Als er voldoende zuurstof aanwezig is, spreken we van volledige verbranding. Is er te weinig zuurstof, dan spreken we van onvolledige verbranding.
Bijvoorbeeld bij volledige verbranding van verbindingen met koolstof (C) komt koolstofdioxide (CO2) vrij.
Bij volledige verbranding van verbindingen met waterstof (H) komt water (H2O) vrij.
Bij onvolledige verbranding van koolwaterstoffen komt koolstof (C of roet) vrij en koolstofmono-oxide naast allerlei andere verbindingen zoals CxHy

...+O2->CO+...

er ontstaat een koolmonoxide bij een onvolledige verbranding, dat is giftig