Nee! De snelheid van het licht is voor iedere observant gelijk. De snelheid van het licht halen is niet mogelijk maar stel je voor dat je 99% bereikt. Als jij dan je licht aanzet dan zie jij die met de snelheid van het licht naar voren schijnen. Simpel gezegd niet anders dan als je stil staat. Degene die stilstaat en ziet dat jij je lampen aandoet ziet wel dat het licht met maar 1% van de snelheid van het licht van jou afschijnt.

Dat klint vreemd maar wat veranderd is de tijd. Tijd is relatief en de snelheid van het licht is constant! Sorry als dit alleen maar meer vragen oproept...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt absoluut niet sneller dan het licht rijden. Dat is onmogelijk. Einstein heeft het bewezen.
Maar stel: dan zou je het licht niet eens zien. Maar ze zouden inderdaad erachter schijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarop kan je niet antwoorden: als je sneller zou rijden dan de lichtsnelheid, dan verliezen de begrippen "voor" en "achter" hun betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sneller dan het licht zou (kunnen) rijden dan verlaat het licht de koplampen niet.

Let op (nog) niet gecontroleerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel een beetje jammer deze van onnadenkendheid getuigende, niet gemotiveerde minnen.
Dat draagt niet bij tot vergroting en verbreiding van kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik ook. Minnen onterrecht!
Ten eerste: onmogelijk.

Maar zelfs al zou het kunnen: nee, want de lichtsnelheid is voor ELKE waarnemer hetzelfde. Dus hoe hard je ook gaat, je meet altijd dezelfde snelheid van licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je sneller dan het licht rijdt gaat het licht uit je koplampen sneller dan het licht.

Bijvoorbeeld: als je 10 km/uur rijdt en je gooit een bal recht vooruit met 40 km/uur, dan gaat die bal 50 km/uur ten opzichte van de grond, omdat de bal al snelheid had toen hij werd gegooid. Zo werkt het ook met het licht uit je koplampen. De bron van het licht gaat sneller dan het licht. Dan is de snelheid van het licht uit je koplampen: “sneller dan het licht” + “de snelheid van het licht”. Dus meer dan 2x de snelheid van het licht.