Waarom is de maan soms rood gekleurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren was de maan oranje, en ik vroeg het me ook af. Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Het beste antwoord

Maanlicht is zonlicht geweerkaatst door de maan. Dat maanlicht moet vanaf de maan in jouw oog komen. Daarvoor moet het door de dampkring heen. Als het recht van boven schijnt hoeft 'ie maar door een klein beetje dampkring heen dus blijft het meeste licht "intact". Maar als de maan laag staat (of de zon trouwens) moet het licht dus door een veel grotere hoeveelheid dampkring heen. In de dampkring zitten natuurlijk allerlei verschillende molekuultjes en hoe meer dat er zijn, hoe meer het licht daar ook al een beetje op schijnt. Hoe hoger de frequentie, hoe harder het licht "last heeft" van die molekuultjes. Hoge frequentie licht is blauw, lage frequentie licht is rood. Dus het rode licht wordt minder gefilterd dan de andere kleuren in het zonlicht, en dus kan er meer rood je oog bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima. Dit is voor mij wel genoeg informatie. Ik moet zeggen dat je wel veel van dit soort dingen weet!!

Andere antwoorden (3)

Licht er aan uit welke hoek het licht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan kan niet rood zijn, de zon is rood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een combinatie van de hoek waardoor je de maan ziet en de samenstelling van de atmosfeer tussen jou en de richting van de maan.
De hoek: dat zie je ook bij de zon: deze kleurt roder naarmate hij dichter bij de horizon staat omdat dan de stralen een grotere breking maken. Hoe hoger de zon komt te staan, hoe rechter de stralen invallen en hoe minder 'vertekening' er plaatsvindt.
De atmosfeer: stoffen in de atmosfeer kunnen meehelpen bij de subjectieve kleurervaring. De maan reflecteert zonlicht en bij de passage door de aardatmosfeer kan een stof in de lucht voor een kleureffect zorgen. Rook uit schoorstenen vervullen de lucht met roetdeeltjes, rook en loosgassen van fabrieken kunnen door de windrichting in ene jouw kant op komen en dan voor "verkleuring" van het maanlicht zorgen.
Je zult zelf wel begrijpen dat het altijd een combinatie van deze favtoren is.