Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de formule voor het aantal spiegelbeeld isomeren?

Bij spiegelbeeldisomerie is er toch zo;n formule waarmee je kunt zien hoeveel spiegelbeeldisomeren er van een molecuul zijn.

Het was iets in de trant van 2^N (2 tot de macht N) Hierbij was N dan het aantal C-atomen dat optisch actief (het C-atoom heeft 3 verschillende groepen) is.
Er was dan ook nog iets dat als twee dezelfde C-atomen (twee atomen met allebei dezelfde 3 groepen) had er weer 1 isomeer minder was.

Ik denk niet dat het helemaal klopt wat net heb verteld en wil daarom graag duidelijk weten wat nu dan wel die formule is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee dit is niet zo, het ligt namelijk af van het inwendig spiegelvlak. Elk optisch actief atoom (met dus 4 verschillende groepen, niet drie!) brengt op zich 2 spiegelbeeldisomeren met zich mee. Zodra er 2 optisch actief zijn, moet je kijken of er een inwendig spiegelvlak is, is dit wel zo, dan zijn er 3 spiegelbeeldisomeren, is die er niet, dan zijn er 4. Voor meer dan 3 heb ik eigenlijk geen idee wat er gebeurd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal optische isomeren is twee tot de macht het aantal koolstofatomen met vier verschillende zijgroepen. dus er geldt 2^N waarbij N het aantal koolstofatomen met vier verschillende zijgroepen is. Dus als je een molecuul bekijkt en je ziet dat het twee koolstofatomen heeft met vier verschillende zijgroepen, dan maak je de berekening 2^2= 4 optische isomeren (zie afbeelding)

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd. Groeten!
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding