Een wolk is in de aardse atmosfeer een op het oog samenhangende verzameling van merendeels zwevende waterdruppeltjes of ijskristalletjes of een combinatie hiervan. De waterdruppeltjes en ijskristalletjes ontstaan door condensatie of verrijping van onzichtbare waterdamp daar waar de relatieve luchtvochtigheid boven de 100% is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Cirrocumulus bestaat uit dunne witte plukjes. Zo’n plukje kan er uitzien als een korrel of ribbel en bestaan ook uit ijskristallen. Die plukjes zijn soms regelmatig gerangschikt in banen of ze zijn aaneengevoegd tot een uitgestrekt veld. Het zijn de allerhoogste schapenwolkjes. Vaak zijn deze wolken lastig te onderscheiden, omdat het hele dunnen wolken zijn. Soms is deze wolkensoort een voorteken van veel wind en regen.
fremar
13 jaar geleden
De vorige verhalen zijn erg logisch en goed onderbouwd en zal dit ook niet herhalen. Wat ik wel wil toevoegen is dat er nog steeds gespeculeerd word hoe deze druppels/kristallen zich vormen. Er gaan theorieën de ronde, dat de straling van de zon ermee te maken heeft en dus indirect het magnetische veld van de aarde. Deze zou met fluctuaties de plekken kunnen bepalen waar deze wolken zich vormen en ook de vorm/soort zouden bepalen. Schapenwolkjes zijn vaak zich steeds herhalen patronen die men ook wel fractals noemt en deze zouden vooral energetisch gevormd worden. Maar kan dit niet verder uitleggen, dus als iemand anders dat kan is deze van harte welkom. Verder vraagt men zich nog steeds af hoe een waterdruppel of ijskristal zich vanuit het niks kan vormen. Het is logisch als er al iets is waar het zich aan kan hechten en dit zouden stofdeeltjes kunnen zijn. vooral ijskristallen/sneeuw zouden in het hart een aantoonbaar deeltje kunnen bevatten, omdat deze niet vloeibaar is. In theorie zou deze dus precies in het midden moeten zitten, maar kan dit echter niet benadrukken, omdat ik niks meer van het desbetreffende onderzoek vernomen heb.