Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een stof dat magnetisme ongedaan maakt?

Bestaat er een materiaal, dat magnetisme tegen gaat?
Bv: je legt een magneet op tafel daarover heen een stuk materiaal waar het magnetisch veld niet doorheen kan komen.
Of straalt dit gewoon overal doorheen. (mits niet te dik)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
Volgens mij lood, maar weet niet zeker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mu-metaal, vrij kostbaar, een plaatje van 1 m2 kost zo rond de 500 Euro, houdt een groot deel van het magnetisch veld tegen.
Er is nog een iets goedkopere variant, ik geloof FeMu metaal of zoiets maar dat houdt ook weer iets minder tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bestaat niet.

We onderscheiden 3 soorten materialen:
* ferromagnetische (geleiden magnetische veldlijnen zo goed, dat ze zelf magnetisch worden, bijv. ijzer, nikkel, staal)
* paramagnetische materialen (geleiden magnetische veldlijnen ietsje beter dan vacuum, bijv. lucht, aluminium)
* ferromagnetische (geleiden magnetische veldlijnen ietsje slechter dan vacuum, bijv. glas, koper, water)

Toegevoegd na 52 minuten:
Excusez moi.

de 2e keer dat ik ferromagnetisch heb neergezet bedoelde ik diamagnetisch!
Dat zijn dus de materialen die niet goed geleiden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt twee keer ferromagnetische, maar ben benieuwd naar die derde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nieuwschierig Ik zou zeggen; vind een manier uit om er gebruik van te maken, en wordt beroemd/miljonair :p @Zoessie Sorry, mijn fout ;)
heb het al aangepast.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding