Is er om kracht te ontwikkelen altijd energie door verbranding nodig?

Ik heb het volgende in mijn gedachte:
Water dat bevriest in een emmer heeft de kracht om die emmer te late barsten .
Is hier wel sprake van verbranding? Of is kristalvorming en bijgaande kracht een ander proces?

Toegevoegd na 22 minuten:
Je zou hypothetisch warmte kunnen laten ontstaan door water te bevriezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Energie wordt vaak aangeduid als de mogelijkheid om arbeid te verrichten.

Energie is een toestandsfunctie, dat wil zeggen: de hoeveelheid energie is onafhankelijk van de voorgeschiedenis. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of een veer eerst is ingedrukt, toen op de tafel is gehesen of andersom.

Als je een steen van het dak laat vallen komt daarbij energie vrij. Het doet er niet toe hoe die steen op het dak is gekomen.

Het uitzetten van stoffen valt onder de inwendige energie, een begrip uit de thermodynamica. Dit is een vorm van energie die gebonden is aan materie. Het is de som van een aantal vormen van energie waaronder de bindingsenergie en bewegingsenergie van de moleculen waaruit de stof bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door kracht te ontwikkelen is niet altijd verbranding nodig, bepaalde chemicaliën kunnen zodanig op elkaar reageren dat er "kracht" uit geoefend wordt. Om het simpeler te maken, vallend water van een waterval kan door een "molen" opgevangen worden waardoor de "molen" gaat draaien, door de water druk kan de "molen" draaien. Als hieraan dan een dynamo geplaatst wordt komt er energie vrij.

Bij uw voorbeeld is geen spraken van verbranding maar een reactie. Water bestaat uit H2O.

H - Hydrogen
O - Oxygen
H2 is Hydrogen met een proton, een neutron, en een electron.

Wat houdt dit nou eigenlijk in? Wat gebeurd er als water gaat vriezen?

Water is een vloeistof, de moleculen bewegen constant maar als de temperatuur zakt gaan de moleculen steeds minder bewegen, ze gaan zichzelf rangschikken. Hierdoor zet het uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee zeker niet, er is verbrandingsenergie maar er zijn nog veel meer soorten bronnen van energie. Bijvoorbeeld bewegingsenergie, denk aan stromend water, wind en je fietsdynamo. Er is ook kernenergie, verval van neutronen zorgt voor energie.

Er is dus niet altijd energie door verbranding nodig.

Dat je emmer knapt door bevriezing is omdat de bouw van de moleculen van water dan zeshoekig worden. Er is dus meer loze ruimte die er bij het vloeibare water niet was. IJs zet dus uit. Dit kan je dus zien onder bewegingsenergie, omdat het water zich uitzet drukt het tegen de rand aan (beweegt) waarna de emmer het niet meer aan kan en knapt.

Toegevoegd na 37 seconden:
Er is dus niet altijd energie door verbranding nodig = Energie ontstaat dus niet alleen uit verbranding.