Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er verschil in smaak/kwaliteit als je thee met warm of koud water zet?

dan bedoel ik dat je koud water in de thermoskan gooit, dit water laat koken en vervolgens thee zet of dat je heet water in de thermos kan gooit en dat laat koken en dan daar thee van maakt.

krijg je dan verschil in smaak/kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Thee zet je met kokend water. Waarom? Zet maar eens een koude bak thee en je spuugt het meteen weer uit Niet te drinken. Waarschijnlijk worden bepaalde stoffen in de thee niet geactiveerd. Als je heet gezette thee af laat koelen is het een stuk beter van smaak, toch prefereer ik hete (verse) thee.
Als je 's morgens water tapt heeft zowel het kraanwater als wel het boiler water een nacht stilgestaan. Theoretisch zullen er tussen dit water smaak verschillen bestaan maar in de praktijk is dit niet aantoonbaar. Mocht je 's morgens eerst een douche nemen, dan is zowel het kraanwater als wel het boilerwater enigszins ververst. Ook dan kunnen smaakverschillen niet aangetoond worden.
Er is dus geen aantoonbaar smaakverschil tussen met warmwater of koud water gezette thee.
Wat je met kwaliteitsverschil bedoelt weet ik niet. Dit is een modewoord en kan van alles beteken. Mocht je kwaliteit in verband brengen met gezondheid: daar is geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht, maar ik denk dat het geen bliksem uitmaakt.
Energetisch gezien kun je waarschijnlijk beter van koud water uitgaan en dit in een kleine elektrische warmwaterboiler aan de kook brengen.

Toegevoegd na 5 minuten:
beteken = betekenen

Note: In China drinken alle taxichauffeurs koude groene thee uit een jampot, die 's morgens door hun vrouw warm is gezet. De theebladeren zitten er meestal nog in. Waarom een jampot? Die kunnen ze makkelijk afsluiten, anders spat het zou tijdens het rijden. Ook slurpen die gasten, dan smaakt het beter zeggen ze. Ben veel in China geweest, vandaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor. Warme thee is warme thee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koud water is meestal doorgespoeld water uit de kraan.
Warm water uit de boiler of via een geiser smaakt anders. Het heeft misschien voor een langere tijd 'stilgestaan'. Dan verliest het de zuurstof. Smaakt echt anders. Het hangt dus af waar je het warme water vandaan haalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit geen verschil in. Je thee is alleen maar eerder klaar doordat hij eerder op temperatuur is.

p.s. Waarom stel je 2 x exact dezelfde vraag in 2 uur? Is die andere vraag door jou of de admins verwijderd?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding