Waarom is strooizout,maar maximaal 2 jaar houdbaar.?

Volgens berichten in de krant ,kopen gemeentes niet zoveel in omdat na 2 jaar de werking terugloopt.
Wat gebeurt er met het zout,dat het niet meer werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je moet strooizout op een goede droge plaats bewaren, dan kan je het jaaaren goed houden. Maar, omdat het erg hygroscopisch is, zal het inderdaad in de buitenlucht snel genoeg gaan klonteren. Het eerst jaar is dat nog niet zo erg, omdat dan de klonten nog relatief zacht zijn, maar na twee jaar worden zijn de klonten al zo hard, dat je ze alleen nog met speciale hulpmiddelen fijn kunt krijgen.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het risico dat er vocht bij komt is enorm groot!
Vocht in het zout maakt klonten, waardoor het niet meer strooibaar is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout is sterk hygroscopisch, d.w.z. het trekt vocht aan uit de omgeving en de lucht.
Hierdoor wordt het zout op den duur kletsnat en kan het niet meer voldoende uitgestrooit worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zolang we de winters niet kunnen voorspellen.
Zal er altijd een tekort,,,of overschot blijven.+1
Dat is onjuist omdat strooizout verkeerd gebruikt wordt. Natuurlijk vormen zich klonten wegens de hygroscopische tijd van zout, maar die klonten kun je met eenvoudig apparatuur weer fijn maken.
Wat veel beter is om het zout op te lossen in water zodat je pekelwater krijgt. Dit pekelwater laat zich veel beter verdelen, werkt effectiever dan puur zout en.... het bespaart enorm veel zout.