Chernobyl Waarom is het 25 jaar na de ramp niet meer zo gevaarlijk?

Toegevoegd na 2 uur:
Is er in Nederland nu dan ook een hoger radioactief gebied dan voor de ramp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat de meeste mensen hier zeggen klopt niet. Er zijn nog steeds mensen die dagelijks in het complex werken om het wat veiliger te maken.

Het is in tsjernobyl ook verboden om van de hoofdwegen af te wijken, omdat veel plaatsen nog wel radioactief zijn.
De sarcofaag die om de reactor heen is gebouwd om het radio actieve afval binnen te houden bevat ook gaten, en het grootste deel van het uranium is simpelweg kwijt.

Dus het is er nog lang niet minder gevaarlijk.
In de eerste instantie kwam het gevaar vooral van de rook die van de brandende kern af kwam.
Dit gevaar is nu dus al geweken, maar er zijn vervolgrampen mogelijk omdat het afval in contact kan komen met het grondwater.

Het afval vervalt na ongeveer 100000 jaar, dus eigenlijk is het nog even gevaarlijk als een jaar na de ramp.

Op YouTube staan een paar mooie docu's.
Zoek eens op: "tschernobyl inside the sarcophagus"

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.youtube.com/watch?v=pp6QaSmwodo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Veel van de geëvacueerde gebieden zijn nu veilig, en het gebied dat als besmet is bestempeld is te groot. Behalve het zwaar besmette gebied van 30 kilometer rond de reactor, dat nog steeds is afgesloten, en een aantal afgesloten meren en bossen, is de straling in het gebied alweer gedaald naar acceptabele niveau's."
fremar
13 jaar geleden
Veel radioactieve stof is opgeruimd. Natuurlijk is er een gebied waar nog steeds geen mensen mogen komen.

Op den duur kan je er wel komen, als alle stof zijn straling heeft uitgestraald. Een radioactieve stof heeft een halfwaardetijd, stel dat de halfwaarde tijd 10 jaar is, dan duurt het 10 jaar totdat de radioactieve stof de helft minder straling uitstraalt. Na 10 jaar weer etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel gezegd omdat het radioactieve materiaal aan kracht verliest door straling dat kost namelijk energie!

Ik zou er nog steeds niet gaan wonen maar een kort bezoek schijnt geen kwaad te kunnen (een rontgenfoto is nog gevaarlijker!)