Hoe is toxicologie ontstaan

lang verhaal samengevat:
werd bedreigd door iemand over het internet en die zei dat hij Curare-darts in mijn nek gaat schieten.

naar wat opgezicht vond ik dat het gif was,
en toen vroeg ik me af,,

HOE is het ontstaan,
waarom en door wie?
Wees precies in antwoorden graag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Humane toxicologie is pas midden 19e eeuw als apart vakgebied ontstaan. Men had toen door dat er een verband bestond tussen ziekten en vervuiling van de omgeving. ‘Rotting’ van met name met menselijke uitwerpselen belaste bodem en de daaruit voortkomende ‘kwalijke dampen’ werden als oorzaak gezien van bepaalde ziekten. Dat was de enige bodemverontreiniging die men destijds (onder)kende. Toen aan het eind van de 19e eeuw werd ontdekt dat bacteriën in (drink)water de verwekkers van bepaalde ziekten zijn, verplaatste de aandacht zich naar ‘rottende’ waterveront reiniging. Hoewel bodemverontreiniging met anorganische en slecht af breekbare organische stoffen dus nauwelijks aandacht kreeg, had men al wel veel aandacht voor arbeidshygiëne. Men wist al van veel stoffen wat hun invloed was op de gezondheid van arbeiders, maar er was nauwelijks aandacht voor de risico’s van die stoffen voor het milieu. Dat milieuhygiënisch besef kwam pas na 1950, onder druk van diverse verenigingen die zich inzetten voor natuurbehoud. In die periode heeft het vakgebied ecotoxicologie ook vormgekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je meer wilt weten over curare, kun je dat hier vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Curare

Toxicologie is de wetenschap van de giftigheid van (combinaties van) stoffen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toxicologie

Overigens denk ik dat je zo'n soort bedreiging ook aan de politie kunt doorgeven (hoewel de kans me klein lijkt dat iemand aan curare weet te komen, maar toch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Curare zit in de pijltjes die Amazone-indianen gebruiken om te jagen. Curare is een spierverslappend middel waarmee de ademhaling van dieren waarop gejaagd wordt geheel of gedeeltelijk stilgelegd kan worden. Tegen mensen werkt dat ook zo.

Hoe reëel je zo'n bedreiging moet zien is de vraag. De bereiding van curare is nog een heel gedoe en ik zie in het openbaar niet zo gauw iemand rondlopen met een blaaspijp om daarmee een pijltje in jouw nek te schieten, zeker niet in dit winterseizoen met alle bedekkende kleding die daarbij hoort.