Weet iemand het antwoord op deze (niet zo moeilijke) natuurscheikunde vraag?

Ik zit in atheneum 2 (niet zo hele lastige vraag dus) en ik heb morgen toets natuur-scheikunde en we hebben een paar vragen gekregen waar we antwoord op moeten vinden enzo dus leren. Maar deze vraag kan ik niet vinden: wat is er aan de hand bij een positieve lading? (te veel of te weinig + of - dingesen) en dat ookmet negatieve lading

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

bij een positieve lading zijn er te weinig electronen
en bij een negatieve lading te veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een positieve lading, dus een ion. Heeft meer + ladingen dan electronen (- ladingen).
Voorbeelden van stoffen met + lading: Mg²+ (plusje moet achter de 2 komen), Na+ (plusje ook rechts boven a).
Enkele stoffen met - lading (negatieve lading): O2- (hierbij moet het 2, rechts onder de O, deze stof heeft 1, - lading).
Alle metalen hebben + lading (plus/positieve ladingen) en alle niet metalen hebben, molaire stoffen hebben een - lading (min/negatieve lading). Ik kan nog wel verder beginnen over zouten maar dat wordt voor je leerwerk even ingewikkelder, laten we het maar hierbij houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben elektronicus en wij noemen de plus de pool waar spanning op staat, maar in werkelijkheid is dat de pool waar er een tekort aan elektronen is, en dus eigenlijk de MIN.
Iets met een negatieve lading heeft dus een overschot aan elektronen. Een beetje verwarrend maar in ieder geval wordt in de schema's het wel juist weergegeven.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
groeten.