Waarom is de kans op sneeuw in het westen vaak kleiner dan in het oosten?

Vaak hoor je in weerberichten dat er kans op sneeuw is in het oosten, maar in het westen en in zeeland valt er regen. Ik vroeg me af waarom het verschil vaak zo groot is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Twee , factoren . Het land is lager de lucht daalt mee daar is het een fractie warmer . De sterkste is toch die enorme plas water ( de zee ) die plas is relatief warm ( warme golf stroom ) dus die enorme vlakte warm water werkt als een enorme warme natte doek de warmte uitstraling is net dat graadje warmer . Vroeg in het voorjaar met noord westen wind kan het dan inmiddels koude water een enigszins omgekeerde reactie geven . Maar meestal geen sneeuw

Antwoorden (1)

Omdat het westen dichter bij zee is, waardoor het klimaat gematigder is, waardoor de gemiddelde temperatuur 's winters hoger is dan in het oosten.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Heeft Nederland/België dan meer dan één klimaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ja. Net wat je wil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatclassificatie_van_K%C3%B6ppen#/media/File:World_Koppen_Map.png
Maar dat is maar een classificatie. Binnen dat klimaat zijn er ook weer verschillen.
tinus1969
7 jaar geleden
@Antoni; het is niet zo dat er ergens dor Nederland een lijntje loopt met links zeeklimaat en rechts landklimaat
Antoni
7 jaar geleden
Die indruk wek je wel met (deze formulering van) je antwoord, vind ik, @tinus1969.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij klimaat moet je in dit geval denken aan een klimaatzone. Binnen deze zone zullen er altijd relatief kleine verschillen voorkomen.