Waarom droeg EVA in het Paradijs een vijgenblad. Er was maar EEN man een slang en een appelboom??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
6.9K

Antwoorden (9)

Volgens de overlevering at ze een vrucht, het gevolg daarvan is dat ze nu kennis heeft van goed en kwaad en daardoor schaamde zij zich voor haar naakte lichaam voor Adam.
Het vijgenblad was in de buurt zodoende gebruikte ze die om haar kruis af te dekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blad is slechts wat artiesten zoals schilders erbij bedacht hebben. Ook Adam heeft in die schilderijen een blad.

Dat van de schaamte kwam volgens het verhaal pas op het laatst, dus al bijna niet meer in het paradijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gingen kleding van boombladeren maken toen ze al de vrucht hadden gegeten, dus uit het paradijs werden gezet.
De reden waarom tekenaars vaak een vijgenblad schilderen is dat de naaktheid meestal niet getekend of geschilderd mocht worden vroeger. En ook nu heerst er vaak nog een taboe op openbare naaktheid als je het tekent of schilderd.
Je ziet ook vaak dat ze net achter een boompje, struikje of plantje staan met hun intieme delen, zodat het net niet te zien is.

De reden van het besef van schaamte is: ze aten van de vrucht en zondigden hiermee. Ineens werden ze zich bewust van wat goed is en wat niet goed is en zagen ze dat ze naakt waren. Toen bedekten ze zich met kleding van bladeren. Echter zoals eerder gezegd waren ze toen praktisch al uit het paradijs weggejaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct geciteerd
Het was het paradijs, er was meer dan een appelboom. Maar dat vijgenblad is erbij bedacht door artiesten, die ze moesten uitbeelden van de kerk. Oorspronkelijk waren Adam & Eva naakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de taboe welke heerst onder de mensen die naar die afbeeldingen moesten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een symbolisch verhaal is, dat is aangepast aan de normen van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal moet je niet letterlijk nemen, het gaat om de overdrachtelijke waarde er van. Het vijgenblad staat voor het gegeven dat mensen zichzelf bewust zijn gaan worden: 'ik' zijn gaan zeggen, en zich zijn gaan vergelijken met anderen, waarbij de beleving van schaamte er voor het eerst was. Opvallend is dat dit 'zich bekleden' het eerst aan vrouwen is toebedeeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat Adam en Eva van de boom hadden gegeten en daarmee zondigden ondekten ze dat ze naakt waren en ontwikkelde zich een gevoel van schaamte. Net zoals wij nu kleren dragen en het ook niet normaal vinden om naakt in het openbaar rond te huppelen. Zij maakten van vijgenbladeren soort van schorten om hun intieme delen te bedekken.

Genesis 3 vers 7 :

7 Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze bladeren zijn er vaak later op geschilderd. Na de middeleeuwen dacht men dat het niet netjes was om geslachtsdelen af te beelden, en zijn er blaadjes over geschilderd.