Bestaat het universum zonder waarnemers of bestaat het universum ook zonder ons?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Filosofie
4.7K

Antwoorden (2)

Aangezien de vraag staat bij meteorologie (alhoewel astronomie waarschijnlijk de bedoeling was) ga ik er van uit dat de vraag niet in de filosofische zin gevraagd wordt.

In dit geval is het antwoord dan heel simpel. Het universum maakt het niet zoveel uit of wij er wel of niet zijn. Dus ja, zonder ons zou het universum gewoon bestaan.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zit een filosofisch luchtje aan deze vraag, maar helemaal goed beantwoord vind ik gezien de rubriek +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Strik genomen is het slechts een aanname dat een dergelijk universum kan bestaan. Het valt namelijk niet te bewijzen. Maar ik durf hem ook wel aan: ja dat kan !
(Plus)
erotisi
4 jaar geleden
Ik denk dat vs misschien bedoeld dat Volgens de wetten van de kwantummechanica is er geen duidelijke grens tussen de buitenwereld en ons subjectieve bewustzijn.
https://www.ninefornews.nl/experiment-bewijst-dat-realiteit-niet-bestaat-zonder-waarneming/
Thecis
4 jaar geleden
@Erotisi
Verwijzingen naar Nine for News tellen niet. Google maar eens op die site. Een thuis voor flat earthers, samenzweringstyoes enz enz. De reguliere wetenschap daar telt niet. De conclusies die daar verbonden worden aan de hand van niet verifieerbare resultaten zij op zijn zachts gezegd dubieus.
Ondergebracht in de categorie filosofie:
Solipsisme (van solus, alleen, en ipse, zelf) is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt, bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
Volgens het solipsisme is er dus geen universum zonder waarnemer.

Volgens het realisme bestaat het universum wel zonder waarnemer. De dingen bestaan op zichzelf zonder waargenomen hoeven te worden ook buiten de geest van de mens.

Hiernaast kun je nog bedenken dat het universum een woord is, dat door mensen is bedacht als het ware. Voor een vlieg ziet het universum er misschien heel anders uit en zou het iets anders noemen, bijvoorbeeld vliegwereld. Maar ook dan blijft de vraag of vliegwereld zou bestaan zonder vliegen.....zie boven voor de zelfde varianten.