wat was reden/oorzaak dat Marx het geloof in het universele kiesrecht verloor?

ten tijde van de Chartisten pleit hij nog hartstochtelijk voor het algemeen kiesrecht. Maar in de tijd van de Parijse Commune ziet hij daar niets meer in. Waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

Marx verloor het geloof in het universele kiesrecht niet.

Wat Marx nu juist zo democratisch vindt aan de politieke organisatie van de Parijse Commune is de directe en voortdurende invloed die het volk via universeel kiesrecht uitoefent op hun volksvertegenwoordigers.

In de "Burgeroorlog in Frankrijk", waar Marx sprak van de legitieme functies van publieke macht, prees hij de Communards, omdat ze deze hadden “hersteld tot de verantwoordelijke instrumenten van de maatschappij”: “Algemeen kiesrecht moest het volk, dat Communes vormde, dienen, zoals individueel kiesrecht een baas die arbeiders en managers voor zijn zaak zoekt. En het is alom bekend dat bedrijven en individuen in echte zaken aardig weten, hoe de juiste man op de juiste plaats te zetten en als ze zich een keer vergissen, hoe dat direct ongedaan te maken. Niets kan daarentegen vreemder aan de geest van de Commune zijn dan het algemeen kiesrecht te vervangen door hiërarchische benoeming.”
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heel goed!!! dank je!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+mooi hoor