klopt het dat Aristoteles wel inwoner was van Athene maar geen burger van die stadstaat?

Als dit klopt zijn er dan nog andere beroemde inwoners van die stad zonder burgerrecechten/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

Ja. Aristoteles was geen burger, maar een getolereerde vreemdeling. Als zodanig stond hij veel kritischer tegenover de traditionele ethiek van de adel dan een aristocraat als Plato.

De redenaar Lysias was ook inwoner zonder burgerrechten. Een poging om het volledige burgerrecht te verwerven op grond van verdienste mislukte wegens een procedurefout. Meestal was hij te Athene werkzaam als succesvol logograaf (= "advocaat" die tegen betaling redevoeringen en pleidooien schreef voor anderen).

Beroemde Atheners als Socrates, Plato, Eulamius, Hegias, Pancrates, Pericles, Plutarch, Polemon en Solon waren wel burgers.