Waarom wordt met de nieuwe maan veel vieringen gedateerd in religies?

Bijvoorbeeld bij de christenen is het met pasen, dat is met de nieuwe maan in maart.
Ook bij de islam wordt bijvoorbeeld de rammadan gegeven bij een nieuwe maan.
Bij het jodendom hebben ze een aparte kalender en elke maand begint bij een nieuwe maan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Antwoorden (1)

De maan en de sterren fungeerden als kalender. Aan de sterren(beelden) die boven de horizon komen kon men zien welk jaargetijde het is. Met de maan cyclus kan men dan specifiek dagen aanwijzen, waarop er iets moet gebeuren, bijvoorbeeld inzaaien en dat wordt dan gezamenlijk gedaan en ging gepaard met een feest. Zo is het Pasen op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Hoewel we nu gewone kalenders hebben en men aan het paasfeest een christelijke betekenis heeft gegeven is dat nog steeds zo.