Met wat voor grote onopgeloste problemen houden hedentendaagse filosofen zich nog bezig?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of:Welke problemen dienen zich in onze moderne tijd aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K

Het beste antwoord

Hmmmm dat is een moeilijke. Filosofen hebben veel problemen waar ze niet uitkomen. Ik denk dat de belangrijkste het inductieprobleem van Hume is. Inductie is een manier van het verkrijgen van kennis. Het is de methode die de wetenschap gebruikt. In het kort ga je van een aantal specifieke waarneming naar een algemene wet. Het probleem hier mee is het volgende. Stel je ziet A gevolgd door B en dit zie je elke keer weer. Via inductie zou je zeggen dat altijd B na A volgt. Echter hoe weet je dat en belangrijker hoe weet je dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? We zeggen bij oorzaak gevolg vaak we zien bijvoorbeeld de biljartbal bewegen omdat er een biljartbal tegen aan stoot. Echter sec genomen zien we alleen eerst bal 1 bewegen daarna bal 2. We zien dus geen causaliteit en hier is de crux die waarnemingen hebben daarmee ook geen voorspellende waarde.
Nu zou je denken maar de oplossing is heel simpel. Immers het werkt gewoon, tot nu toe heeft inductie ons niet n de steek gelaten. Maar zoals je hopelijk al aanvoelt is deze redenering circulair. Je gebruikt inductie om inductie te rechtvaardigen. Veel filosofen hebben gepoogd het inductieprobleem op te lossen. De prominenste hiervan zijn Kant en Popper. Echter niemand heeft het weten op te lossen. Daarom spreken wij in de wetenschap tegenwoordig ook over waarschijnlijkheid. We kunnen niet met zekerheid een toekomstvoorspellende uitspraak doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het probleem is dus nog steeds niet opgelost wetenschapsfilosofen en epistemologen houden zich hier nog steeds mee bezig. Immers zonder het op te lossen is zekere kennis door waarneming niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De filosofie heeft een flinke boost gekregen door de wetenschap. Filosofen kunnen bepaalde vraagstukken nu wetenschappelijk funderen.

Bijvoorbeeld het ontstaan van de wereld, het al dan niet bestaan van goed en kwaad, het determinisme en het gedrag van de mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
De hedendaagse problemen die men in de filosofie behandelt zijn net als vroeger zeer uiteenlopend.

Het kan bijvoorbeeld gaan over de globalisatie (denk aan de EU), de Amerikaanse hegemonie en het economische draagvlak van hun oorlogvoering in het Midden-Oosten, de multiculturele samenleving in Nederland en andere landen, het fundamentalistische terrorisme over de gehele wereld en de mensenrechtenschending in o.a. Aziatische landen.

Maar ook de politieke hiërarchie in Rusland, het communisme in Azië, de problemen in de Gaza-strook en de internationale betrekkingen met Israël.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht nog wel het een en ander t.a.v. robotica en kunstmatige intelligentie.
Aan de sociale kant bieden ook de ontwikkeling van internet, globalisering en de multiculturele samenleving nog wel een paar uitdagingen.
En bijvoorbeeld het wegvallen van de vanzelfsprekendheid van de joods/christelijk/humanistisch gefundeerde " westerse" ethiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat nog steeds over: wie is de mens en hoe verhoudt de mens zich tot de natuur, milieu, medemens, maatschappelijk structuren.
Welke verbanden kun je zien in de maatschappij om ons heen.
Een goede filosoof kan dingen zo uitleggen dat je denkt:
o ja, zo zit het, en je voelt je gelijk weer onderdeel van het geheel.
Wat mij zo te binnen schiet is ""de markt van welzijn en geluk|| waarin Hans Achterberg aantoonde dat de aanwezigheid van een overdaad aan hulpverlening, afhankelijke mensen creeert.
En de term ""het menselijk tekort"" houdt hedendaagse filosofen ook nogal bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De balans tussen 't aantal mensen op aarde en 't maximum aantal gewenste mensen op aarde.
Gewenst in de zin: hoeveel kwaliteit(leef)milieu wil je gemiddeld per mens hebben?

Op dit moment wil de meerderheid nog niet horen van geboortebeperking (op wat steden in China na - maar ook daar is 't niet de bevolking die daar direct achter staat). Maar op een gegeven moment blijft er zo weinig 'natuur' per mens over... Dat zou je niet moeten willen.

Dus de vraag is: waar is de limiet? 1 miljard? 1000 miljard?

Toegevoegd na 1 minuut:
kwaliteit(leef)milieu moest zijn:
(levens)kwaliteit / (leef)milieu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een golf van socialisme en een niet maakbaar gebleken samenleving en een golf van neo-liberalisme die ook voor de samenleving niet goed uit bleek te pakken bijten filosofen nu hun tanden stuk op wat wel goed voor de samenleving is.