Dichters gebruiken hun gedachten en schrijvers wat wij denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, ik schrijf niet wat ik denk. Dan werd ik van deze website afgegooid.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zo kan je het ook bekijken.. Soms kan je weleens dingen schrijven die je achteraf pas besef.. Waar was je dan op dat moment?
AWM
14 jaar geleden
Achter mijn PC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf precies wat ik denk. Dat gaat bij mij makkelijker dan praten.
Nee, woorden zijn niet onze gedachten. We willen altijd wel onze gedachten verwoorden. Soms als we iets of iemand willen beschrijven kunnen we niet op het goede woord komen, maar toch weten we precies wat we willen zeggen. Dit geeft dus al aan dat we een gedachte al hebben voordat we de woorden ervoor hebben.
Dieren hebben helemaal geen woorden en toch kunnen ze denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is denk je eerst en schrijf je daarna je gedachten op. Dus het antwoord is dat we schrijven wat we denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommigen van ons zijn eerlijk, en schrijven wat ze denken, maar voor anderen geldt dit weer niet, dus daar valt niks over te zeggen.
woorden zijn niet onze gedachtes, maar kunnen wel een vertolking daarvan zijn.
14 jaar geleden
Ik schrijf uit passie...
Ik schrijf omdat ik dat wil..
Ik schrijf uit gevoel
Als ik lees wat ik heb geschreven...
Zie ik mijn gedachtes
Me gedachtes zijn verwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei kan bij mij.
Vaak schrijf ik wat ik denk en af en toe schrijf ik iets wat ik dan teruglees waardoor het mijn gedachten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden geven vorm aan onze gedachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bv hier, ik schrijf wat ik denk, ik typ het gewoon neer.
Dan lees ik het een paar keer over, om te kijken of ik het wel echt moet plaatsen, zo heb ik net dus nog iets geplaats, bij de vraag over ritalin,dat waren mijn gedachten.

Maar als ik iets opschrijf en ik lees het over, en ik vind het om de een of andere reden niet slim om te plaatsen, dan wis ik het, en begin opnieuw, en dan ga ik er bij nadenken wat ik ga schrijven, of ik sla de vraag over.

Dus allebij soms, ik scheck het alleen even na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij beide.
ik zelf moet aan het woord denken om het goed op te kunnen schrijven.
soms spreek ik zelfs het woord uit waardoor ik het perfect opschrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je schrijft niet altijd wat je denkt, omdat je niet altijd de behoefte voelt om een ieder deelgenoot te maken van jouw gedachten.

We schrijven wel wat we BEdenken. M.a.w., het papier (of het toetsenbord tegenwoordig) is geduldig, en je kunt eigenlijk alles maar noteren wat je wilt. Van een antwoord op GV, tot een boodschappenlijstje, tot een Science-Fiction-boek. Als je het maar van tevoren hebt bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedachten bestaan soms voor een groot stuk uit gevoel.. en soms is het niet simpel om dat 'gevoel' in woorden om te zetten.. woorden schieten ons regelmatig te kort..

Als je vb in een dagboek schrijft 'probeer' je uit je gedachten te schrijven en soms kan je onverwachte dingen schrijven.. omdat je op gevoel schrijft komen sommige woorden plots naar boven geborreld..

Als ik je vraag interpreteer als : schrijven we wat we denken, in het algemeen (vb op deze website, in een boek,...) dan ben ik zeker van niet, wij mensen zijn altijd bezig met hoe we over komen, hoe anderen dit gaan interpreteren,.. dus we passen een beleefdheidsvorm toe, we verzachten onze woorden en passen die aan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zijn woorden de OMschrijving of BEschrijving van mijn gecontroleerde gedachten. Helaas schiet mijn gesproken of geschreven taal vaak tekort om mijn gecontroleerde gedachten te omschrijven.

Voor mij is er een een verschil tussen gecontroleerde en ongecontroleerde gedachten.
En voor mij staan gedachten aan de basis van het scheppen.. het creëren.
Mijn gedachten creëren mijn werkelijkheid. Mijn woorden omschrijven mijn werkelijkheid.

Ongecontroleerde gedachten springen van de hak op de tak.. zijn onbewust.. beetje chaotisch.
ok.. beetje boel chaotisch ;)
Als ik mijn ongecontroleerde gedachten lukraak op papier zou zetten zou niemand mij begrijpen.. mijzelf incluis.

Als ik mijn gecontroleerde ( dus bewuste) gedachten zou willen omschrijven gebruik ik daarvoor spraak ( geluidsklanken) of schrift ( lettertekens)
Een eenmaal gesproken woord is gezegd... dus ik overweeg mijn woordkeus graag vooraf.. Dat laatste lukt me helaas niet altijd, ik ben erg impulsief.. grijns..

Een geschreven woord lees ik terug, om nog even te checken of het geschrevene overeenkomt met mijn gedachten, mijn werkelijkheid EN mijn intentie..

Dus in antwoord op jouw vraag: Als ik schrijf om te communiceren met anderen dan zal ik mijn gecontroleerde gedachten zo duidelijk, helder en eerlijk mogelijk proberen te omschrijven. Dus EERST de gedachte.. DAN het woord

Echter.. geschreven woorden, van mijzelf of anderen, kunnen wel allerlei associaties en dus gedachten in mij oproepen. Maar om die gedachten dan weer te omschrijven begint bovengenoemd spel weer van voor af aan.