kun je een droom hebben die voelt als een jaar tijd?

Kun je een bijvoorbeeld een droom hebben die voelt alsof je er een jaar inzit?,, of is er echt een maximale tijd in een droom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
Antoni
10 jaar geleden
Wat een mooie vraag! +1 voor je vraag!

Het beste antwoord

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het verschil in tijd die je ervaart in je dromen en echt verstreken tijd. Onderzoekers lieten sommige mensen langer dromen dan andere; hoe langer een mens gedroomd had, hoe meer hij ook te vertellen had. Een ander onderzoek keek naar wat mensen in een tijdsspanne van 10 minuten gedroomd hadden. De dingen die ze in die droom hadden gedaan, kwamen ook ongeveer overeen met wat je kan doen in 10 minuten.

Daarentegen kan het in dromen lijken of je wel uren bezig bent, terwijl de droom een kwartier duurde, maar dat is in het echte leven ook zo, afhankelijk van je eigen beleving. Een verschrikkelijk saai college lijkt veel langer; een dagje pretpark is zo om. In dromen kunnen de omgeving en de situatie ook om de haverklap veranderen, waardoor het lijkt of er veel meer gebeurd is. Als je eerst droomt dat je thuis bent en dan ineens in het bos staat, neem je automatisch aan dat er ook nog zoiets als een reis daarheen tussen zat, waardoor de gedroomde tijdsspanne alweer een stuk langer lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee je kan voeldn alsof je er een jaar in zat. Ik had dat bijv. Een keer naar het lezen van de boeken van de grijze jager, die nacht voelde wel een jaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet. Kan je het (beter) uitleggen? Je begint je antwoord met "Nee". Je bent het dus oneens met de aanname van de vraagsteller. Wat is dan het verschil tussen wat hij vermoedt en wat jij vindt, want ik zie het verschil niet.