Kun je alleen ergens voor of tegen zijn als het om een keuze gaat?

In de zin van: je kunt bijvoorbeeld niet tegen de aarde zijn. Deze bestaat gewoon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (6)

In het voorbeeld van de aarde is er helemal geen keuze.
Maar voor of tegen hoeft niet. Het kan je soms niet schelen.
Als je me vraagt: "Zal ik naar Spanje op vakantie gaan of zal ik thuisblijven", zal ik antwoorden: "Mij een biet".
10 jaar geleden
Je geeft zelf al het antwoord, ik citeer: "als het om een keuze gaat"
Als de mogelijkheid bestaat om te kiezen kan je steeds voor wel of niet gaan, of helemaal geen keuze maken kan natuurlijk ook.
Is er een universum? Natuurlijk, maar dat is geen keuze, dat bestaat gewoon, net zoals de aarde bestaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
...kan je steeds voor "wel" of "niet" gaan.. "tegen" of "voor" zijn... "ja" of "nee" enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik kies om vandaag appelsap te drinken en morgen sinaasappelsap, heeft dat niets met "voor" of "tegen" te maken. Wat ik drink ze beide, soms meng ik ze of pers er een citroen bij. Allemaal keuzes die niets met "voor" of "tegen" hebben te maken.
In mijn toevoeging leg ik daar het accent op. De vraag ging niet over besluiteloosheid (wat inderdaad negatief is)
Het is wel handig een keuze te maken, wil je vooruit, hetzij verder komen.
Kies je voor het één, dan gaat dat in de meeste gevallen ten koste van het andere.

In jouw voorbeeld is het meer een kwestie van de situatie accepteren zoals het is, ofwel de keuze maken of je je daar wel/niet negatief door laat beïnvloeden.

En, niet kiezen is ook kiezen [een actie]. Dat komt meestal neer op hopen dat het in de toekomst zich vanzelf 'oplost'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af wat je precies met keuze bedoelt, maar ergens voor of tegen zijn is juist een keuze. En ik kan keuzes maken die niet kloppen, bijvoorbeeld dat ik prachtig kan zingen, terwijl mijn omgeving er pijn van in de oren krijgt.....

Dus als ik ervoor kies om te denken dat eigenlijk niemand te vertrouwen is, dan kan dat. En vind ik regelmatig bewijzen van mensen die niet te vertrouwen zijn.

En als ik ervoor kies dat iedereen in wezen hulpvaardig is vind ik ook regelmatig bewijzen van mensen die dat zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook neutraal zijn, dus niet voor en niet tegen zijn, of een beetje voor en een beetje tegen. Het vakantievoorbeeld hierboven is niet al te moeilijk voor de meeste mensen, maar als het gaat om soorten energie of de vraag hoe een bepaalde misdaad bestraft zou moeten worden liggen de zaken vaak gecompliceerder. Argumenten voor en tegen zijn dan niet alleen een gevoel (liever naar Spanje want dat ken ik nog niet / verras me maar als ik in het vliegtuig stap) of een verstandige beslissing (bij twijfel niet inhalen) maar zijn afhankelijk van feiten, kennis, wensen, angsten, belangen en nuances daarin. En de argumenten van degene met wie je een discussie voert over het onderwerp. En de mate waarin je bereid bent te luisteren naar argumenten die niet in jouw straatje passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De keuze is voor, tegen of geen keuze.
Je kan goed tegen de aarde zijn. Je hebt altijd de keuze...