Daarmee wordt bedoeld dat het ego de ziel in de weg zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die gedachte vind je in de mystieke tradities van alle religies:
Islam (Soefisme), christelijke mystiek, joodse mystiek (Kabbala), Hindoeisme (Bhagavad Gita) en het Boeddhisme, en zo zijn er meer.

De ziel kan contact maken met "het hogere". Het ego belemmert je daarbij, door gevoelens als angst, jaloezie, begeerte, gehechtheid etc.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met "sterven van het ego" betekent niet dat je dood gaat. Alle genoemde tradities hebben manieren ontwikkeld om het ego af te zwakken en zo meer ruimte te maken voor "het hogere". Dat kan bv in de vorm van bidden, mediteren, zingen, mantra's, beweging (dans, draaiende derwisjen, zikr, yoga).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en weer iemand die het niet snapt.
Rieneke1
12 jaar geleden
er waart een minkukel rond sherpa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig maar dat we van ons ego af willen anders zouden we dat erg vinden...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine opmerking, dat klopt niet precies voor de Kabbala. Daar wordt gezegd dat je moet je ego niet doden of vernietigen. Je moet je ego overstijgen om uiteindelijk je ego te gebruiken als een instrument om goed te doen. Hoe grote je ego was hoe meer goed je kan doen. Vandaar dat mensen die bekeren van het kwaad en goed doen kunnen veel meer bereiken in de spiritualiteit dan mensen die nooit het kwaad (egoisme) hebben geproefd.
voor de rest een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk!
Dat je niet je ware IK laat zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf zit te denken aan, wanneer je overlijdt, ontwaakt je ziel, gaat het naar het hiernamaals, of waar dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vat het op als: wanneer je stopt alleen aan jezelf te denken, en jezelf belangrijk te vinden, dan krijg je ruimte voor diepere inzichten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me prima . +
Het ego streeft naar zelfbehoud en is daarom onmisbaar, maar vaak schiet het daarin door waardoor wij de ander of het andere niet meer goed kunnen zien.
Als je meer wilt zien dan je eigen navel is het dus verstandig om te kijken of al die verdedigingsmechanismen van het ego wel altijd nodig zijn; als je een verdedigingsmuur om je heen optrekt zie je als je niet uitkijkt alleen nog maar muur en er is zoveel meer te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee kán BIJVOORBEELD worden bedoeld:

Als je iemand z'n BMW plotseling zou afnemen, z'n Ralph Lauren kleren van het lijf trekt, z'n Rolex van de pols rukt en z'n Armani schoenen afpakt,
en je geeft hem er een oude Golf, kleding van de Wibra, een horloge van de kermis en Scapinoschoenen voor terug, hij (of zij) zich dan plotseling erg kwetsbaar en klein voelt. Ineens schaamt hij zich.

Daarmee kán BIJVOORBEELD ook worden bedoeld:
Als iemand heel veel opschept en liegt over zijn of haar kwaliteiten of verleden (om 'sterk' over te komen), en mensen ontdekken dat het niet waar is, hij ineens veranderd in een klein en kwetsbaar persoon. Er ontstaat schaamte. Meestal krijgt de persoon dan spijt van zijn of haar leugens of opschepperij en verteld vervolgens de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed voorbeeld, lekker materialistisch uitgebeeld, zo is het ook helder.
het ego is iets waar je invloed op hebt, en anderen ook.
als jij bijv. een beroemde superster bent, moet je altijd, te pas en te onpas naar voren komen als iemand die anderen misschien wel aardig,leuk of bijzonder vinden. Maar in veel gevallen is dat niet hoe mensen zelf, diep van binnen zijn en zelfs niet eens willen zijn.. Je ziel daarentegen, daar kan je niets aan veranderen, dat is hoe jij echt bent, maar veel mensen hebben een ego die totaal niet klopt met hun echte 'ik' dus als jij je ego laat vallen, heeft je ziel de ruimte en laat je je echte 'ik' zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn uitgangspunt in het leven:

Het ego heeft tot doel je ervaringen als Mens Zijn te dienen. Het laat als het ware die ervaringen werkelijk binnenkomen.
Wij zijn in wezen spirituele wezens die in een mensenjasje onze ervaringen op mogen doen. Maar hoe zit dat dan in elkaar?

Onze Ziel is voor een deel geboren in dat mensenjasje, een ander deel van die Ziel, die veel te groot is om in dat mensenjasje te passen, is nog in de Lichtwereld / de Hemel of hoe je dat ook wilt noemen. Dat deel noemen we ons Hoger Zelf. Wanneer ons ego ons niet meer in de weg staat, ben je in staat contact te leggen met dat Hoger Zelf. Daarvoor hoeft het ego mijns inziens niet te sterven, maar moet het ruimte kunnen maken voor dat contact. Dat is een proces dat meestal niet zomaar van een leien dakje gaat. Daar moet je moeite voor doen. Hoe? Tja, dat is een ander verhaal! Bewust Zijn is mijn sleutel des levens. Maar dat is voor iedereen weer anders of wordt op een andere manier aangepakt.

Dus 'wanneer het ego sterft ontwaakt de ziel' kun je lezen als 'wanneer ons ego in staat is om ruimte te maken, zodat wij contact kunnen maken ons Hoger Zelf, kunnen wij vanuit een Zielsbewustzijn ons leven leiden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ego is hetzelfde als 'ik '. Ik is hetzelfde als 'individu '. Van het latijn : 'Individuus'.

Betekenis : 'ondeelbaar'.

Het tegengestelde van ondeelbaar = 'samen '.

het woord ziel is hetzelfde als 'adem'. Symbolische betekenis =' levenslucht ' of 'levensadem'.

Dus wanneer het ego sterft ontwaakt de ziel :

Wanneer het ondeelbare sterft( wanneer het gene ophoud te bestaan wat nooit meer kan worden of samen of heel kan worden ) ontwaakt ( wordt in plaats van wat dood was of onbewust zich bewust en ziet het geheel van alles ) de ziel ( de levensadem ( ofwel het echt bestaande )

In het kort : wanneer het 'alleen' ophoud bestaansrecht te hebben , wordt men zich bewust van en ziet het Geheel van dat wat ECHT is.

Ego is dus het onechte en ziel is het echte.

Ego is de verbloeming van angst . Door angst ontstaat hebzucht etc.....is als een eigen gevangenis .

Ziel is de levensadem , het 'echt' zonder grens. Het Heel en AL .

Je kunt ook zeggen dat het Ego het niets( nep, of verzonnen ) ) is en de ziel het Alles( echt, wat al bestond ) ) is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je te egoïstisch doet, staat dat je ziel in de weg. Je doet je vaak anders voor dan je werkelijk bent, en je ego speelt daar een belangrijke rol in.
Een voorbeeld: een kind pest een ander kind. Dan is de pester helemaal niet 'slecht'. Diegene is zwak of onzeker, en daarom gaat hij een ander pesten.
Diep van binnen is iedereen goed, dat wordt alleen snel overschaduwd door andere dingen, zoals je ego.