Iemand vertelde mij laatst dat het: 'Dubito, ergo cogito, ergo sum?' is in plaats van 'Cogito, ergo sum'. Dus: Ik twijfel, dus ik denk, dus ik besta.

Wat wordt er bedoeld met het bestaan waar het over gaat?

Een steen bestaat, maar denkt niet (laat staan twijfelen). Een hond bestaat, en volgt zijn instinct (twijfelachtig of dat denken is).
Twijfelen en denken zijn ongeveer hetzelfde, en komen vaak samen (als je ergens over na denkt dan twijfel je en vice versa).
Maar voor denken en bestaan vind ik dat lastiger om te zeggen. Een steen bestaat maar denkt immers niet.

Vandaar mijn vraag, wat bedoeld Descartes met 'bestaan'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
11.1K

Het beste antwoord

een steen kan het product van mijn verbeelding zijn. Ik neem weliswaar de steen waar, maar dat betekent niet dat de steen er ook werkelijk is.
De enige zekerheid die ik heb is dat ik besta, omdat ik zelf daarover nadenk. Maar ik weet niet of alles wat er om me heen gebeurt ook echt is, het zou net zo goed allemaal een droom kunnen zijn.
Dat is wat Descartes bedoelde met zijn conclusie dat hijzelf bestond omdat hij zelf dacht.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt! Ik was die steen alweer helemaal vergeten... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus puur een eenzijdige uitspraak, niet door ons op anderen (stenen o.i.d.) toe te passen, die het bestaan van het 'ik' moeten bevestigen. Daar hou ik wel van, al ben ik nooit zo egoïstisch. :)
itsme
12 jaar geleden
@rjs88: het is niet egoistisch, het is uitgaan van de enige zekerheid die er is. En de enige zekerheid die je hebt is dat je zelf bestaat, niet dat iets anders ook bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je mooie antwoord. :-)

Andere antwoorden (3)

‘Ik denk dus ik besta’ is een bewijs voor Descartes dat hij bestaat. Omdraaien kan niet: Als je niet denkt dan betekent dat niet dat je niet bestaat.
Kort komt het hier op neer: Het kan zijn dat alles in je hoofd gebeurd en dat je zintuigen je voor de gek houden. Denk aan schizofrenen waarbij dit gebeurd. Je kan je dan afvragen of je zelf wel bestaat. Maar denkt Descartes dan: Er gebeurd wel wat in mijn hoofd. Blijkbaar is er wel iets en dat zal ‘ik’ dan wel zijn.
Kant gaat hierop door door te zeggen dat er al iets in je hoofd moet zitten voor dat je denkt. Ander zal je namelijk je denken nooit kunnen plaatsen in tijd en ruimte.
Deze vraag heeft te maken met het existentialisme waar ook Sartre veel over schreef. Leuke moeilijke vragen waar je jezelf helemaal gek me kan maken. (Of onbestaand als je wil ;) )

Van TMo (goeievraag gebruiker, zie bron)

Dus eigenlijk kan je het niet omdraaien. Als je niet denkt betekent het niet dat je niet bestaat.
Ik denk dat hij er mee bedoelt dat je weet dat je bestaat. Dieren zullen niet weten dat ze bestaan, want zij kunnen niet denken.
Wij kunnen denken dus wij weten dat we bestaan.
Als je denkt weet je dus dat je bestaat. Als je niet kan denken betekent het niet dat je niet bestaat, maar je weet niet of je bestaat. Wat dus voor dieren geld. Zij weten niet dat zij bestaan.
En wij weten dat we wel bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er van overtuigd dat dieren zich bewust zijn van hun bestaan. Hieruit komen instincten voort zoals de neiging tot voortplanting en zorgen voor de veiligheid en voedsel voor het nageslacht en uiteraard het dier zelf.
Ik neem waar dat dieren voor elkaar zorgen: in groepen of in paren. Zouden ze dat doen wanneer ze zich niet bewust waren van zichzelf en van de andere dieren?
Zou het mogelijkzijn dat dieren zich alleen bewust zijn van anderen (negatief: gevaar/bedreiging, positief: partner voor nageslacht, veiligheid voor jongen). En zich niet bewust zijn van hun eigen bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, dat ga ik es aan me filosofie leraar vragen, want zo als ik het zei, zo stond het in me lesboek, maar jij hebt zo ook een goed punt! Jammer dat me leraar deze week in Parijs zit..
itsme
12 jaar geleden
@tijsje:
Stel je voor dat er helemaal geen dieren bestaan, maar alleen jijzelf bestaat en je droomt alleen dat dieren bestaan... Datgene wat je waarneemt hoeft niet waar te zijn.
ook ik denk dat dit te maken heeft met: bewustzijn.
Bewustzijn of denken is geen voorwaarde om te bestaan. (zoals voor die steen of een boom of zo).
Je kunt je bestaan zinvol maken door je leven in te vullen met dingen die voor jou en je omgeving goed zijn. Zo besta je niet alleen door je lijfelijke aanwezigheid op deze aarde, maar ook door het inzetten van je intellect en/of je talenten. Jouw handelen, jouw zijn, (dus jouw bestaan) is van betekenis voor jezelf en voor anderen.
Twijfelen hoort bij denken. Zonder twijfel kun je nooit een goede afweging maken voor een bepaalde overtuiging of handeling. Ervaringen in je leven en kennis van de geschiedenis maken dat je bewust kunt afwegen/ twijfelen over wat oké is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoeld wordt dat er aan het twijfelen zelf niet getwijfeld kan worden, met andere woorden, het twijfelen, het feit dat 'IK TWIJFEL' is onomstotelijk en evident.

Descartes had systematisch alles betwijfeld wat er te twijfelen viel en kwam uiteindelijk uit bij 'ik twijfel' als laatste bastion, datgene waarover hij nog zekerheid had.

Daaruit leidde hij af dat hij dus ook dacht, want twijfelen was denken, en hij kon alleen maar denken als hij ook bestond, want iemand die niet bestaat kan niet denken.

Daarom: Ik twijfel, DUS ik denk, DUS ik besta
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik je gedachtegang helemaal volg en er zelf ook achter sta, is de spreuk Dubito, ergo cogito, ergo sum, niet van Descartes volgens de engelse wiki.
Vandaar dat ik nog meer ging twijfelen... The statement is sometimes given as Dubito, ergo cogito, ergo sum (English: "I doubt, therefore I think, therefore I am"),[2] although this extension was never used by Descartes himself and it is potentially misleading, as it suggests that Descartes' argument is based on doubt, whereas it is inherent in any mental activity whatsoever. http://en.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
rose
12 jaar geleden
Ik twijfel nu zelf ook een beetje (;-)), het is alweer even geleden, maar ik meen toch dat de twijfel als fundament een belangrijke rol speelde. Wellicht dat ik het deze week even nazoek en er nog op terugkom. Desalniettemin is mijn analyse van de zin uit jou vraag redelijk correct, denk ik. Cogito ergo zoem
zei de bij
(en weg was hij)
rose
12 jaar geleden
Ik kom er achter dat ik helemaal geen exemplaar van de Meditaties meer bezit. Daar ga ik binnenkort maar wat aan doen...