Waarom staat er op een klok een 12 maar geen 0?

Een dag begint toch niet bij 12:00 of 24:00? Alles begint toch bij een nulpunt? 00:00?

Ja, er zal wel een afspraak voor gemaakt zijn. Maar waarom verkoos men 12 boven 0?

De twaalf is op een klok het eindigen van een dag, maar ook het begin nieuwe. En iets nieuws hoort te beginnen met een nulpunt, lijkt me.
Het klinkt nu wellicht gek omdat je het niet gewend bent, maar als het kwart over twaalf is, zou het toch logischer zijn als men zegt, het is een kwartier?

De enige reden die ik ervoor kan verzinnen is omdat een klok staat voor de cyclus van 12 uur, die zich constant weer herhaald. En als je dan zegt dat het kwart over twaalf is zeg je dat het kwart
over gisteren is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Het beste antwoord

Omdat heel vroeger het cijfer 0 eenvoudigweg niet bestond. Het concept 0 bestond niet. De vroegst bekende tekst met het cijfer 0 komt uit India, uit het jaar 458.

Toen men dus de tijd ging indelen, sprak men over de uren 1 t/m 12, omdat het concept 0 niet bestond, dus het uur 0 ook niet.

Dus nee, er is niet eens een afspraak over gemaakt, dat hoefde niet, want er was niets om tussen te kiezen.

Er is trouwens ook een verschil tussen een nulpunt hebben het getal 0 daaraan toekennen. Zo bestaat het jaar nul ook niet. Het jaar -1 gaat over in het jaar +1. Het nulpunt in de jaartelling bestaat echter wel, dat is het moment waarop 31 december -1 overgaat in 1 januari +1.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog een reden:

De eerste (mechanische) klokken onstonden in de 10e eeuw. Toen kende men de huidige cijfers ook nog niet (die werden pas in de 13e eeuw gemeengoed, vanuit India via Arabië). Men gebruikte toen nog Romeinse cijfers, waar ook geen 0 in voorkomt. Als er geen cijfer 0 bestaat, kun je die ook niet op de klok zetten, ook al zou je het concept 0 wel kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je een analoge klok met 24 uren zou hebben, zou er waarschijnlijk wel 0 in plaats van 24 staan. Maar onze analoge klokken gelden zowel voor a.m. als voor p.m., en de 12 geldt zowel voor 12 uur 's middags als 12 uur 's nachts. 0 uur zou alleen voor 's nachts gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Omdat 12 uur s'middags niet 0 uur s'middags is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de antwoorden tot nu toe lijken me wat onbevredigend. Er bestaan analoge 24-uursklokken; die hebben echter geen '0 tot 23'-, maar een '1 tot 24'-verdeling.
Het feit dat 12 uur 's middags geen 0 uur is, geldt evenzeer andersom. Dat is alleen maar zo, omdat wij dat afspreken. Ik begrijp dat je vraag is: 'waarom hebben we dat juist ZÓ afgesproken, en niet op een andere manier (mét een 0, zónder een 12)?'.

Hoewel ik geen wetenschappelijk hard bewijs ken, denk ik dat het iets te maken had met het denkklimaat ten tijde van het ontwikkelen van moderne analoge klokken. Die zijn ontstaan in een tijd en omgeving, waarin men zeer Godvrezend was. Men leefde als het ware naar het einde toe, want daar was God. Het leven was een tijdelijke, lastige drempel tussen het nu en de toetreding tot de hemel. Het einde was dus belangrijker dan het begin; 12 was dus belangrijker dan 0.
Daarbij was in de vroegchristelijke (post-Joodse) numerologische mystiek, het getal 12 nogal bijzonder; het verwees naar volledigheid, bijv. vanwege de twaalf stammen van het volk Israel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een klok ( een traditionele ronde met cijfers) is rond.
je kunt niet op de zelfde plaats 12 en 0 zetten. daarvoor heeft men gekozen voor de 12. op een digitale wekker met 24 uurs aanduiding springt de tijd wel van 23:59 naar 0:00 . op een ronde klok met 12 uurs aanduiding kan dit technisch gezien niet, op een ronde klok met 24 uurs aanduiding is dit wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je antwoord is geen antwoord maar een ander formuleren van de vraag, misschien niet goed gelezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie wat je bedoelt... het waarom van het verkiezen van 12 boven 0 heb ik inderdaad niet duidelijk gemaakt...
ik denk dat men in de tijd van het uitvinden van de klok aan het getal 0 geen betekenis gaf anders dan de latijnse.. nullus= geen. dit zou dus betekenen dat er om 0 uur geen tijd zou zijn. om toch de cyclus van 12 uur te behouden springt men dan van 12:00 naar 0:01..
De klok telt de uren, de 1 geeft aan dat er een uur voorbij is, de 2 zegt 'alweer twee uur van dit halve etmaal voorbij' en zo zegt de 12 dat er twaalf uren voorbij zijn.

Omdat we niet geneigd zijn 'niets' te tellen, is het voor de hand liggend om niet de nul op de klok te hebben. Zoals we ook niet zeggen dat er ergens nul vogels op een waslijn zitten (kijk, er zitten nul vogels, tel maar...).