Ik denk dat alleen het lijstje verschil kan maken voor hoe je er tegenaan kijkt, maar de foto zal altijd hetzelfde blijven, die veranderd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Of de foto nu in een lijstje zit of niet het plaatje blijft hetzelfde. Objectief gezien veranderd er dus niets. Maar als je een bepaalde foto inlijst dan geef je er een bepaalde waarde aan. Dan zeg je eigenlijk deze foto heeft zoveel waarde voor mij dat ik hem inlijst. Subjectief gezien hecht je er dus meer waarde aan en is het dus mooier.

Toegevoegd op 07-06-2009 17:02:02
Maar het is dus alleen in de perceptie Beauty is in the eye of the beholder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk, maar altijd met een dubbel passe-partout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet. Een foto van je lief in je portemonnee kan ook mooi zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit bij een fotoclub. Eens per jaar hebben wij een expositie. Wij zorgen dan allen voor dezelfde lijsten en dezelfde maten van passe-partouts. Dit maakt dat de tentoonstelling er erg verzorgd uitziet en de foto's beter tot hun recht komen.
Juist afgelopen week was ik bij een tentoonstelling waar de foto's met 4 schroeven (!) aan het bord waren bevestigd. Dit zag er vreselijk uit en doet de foto op zich dus geen recht.

Ik denk dat als je een foto wilt ophangen het dus juist zo is dat als je dat op een verzorgde manier doet (dus in een lijst, of gedrukt op canvas) je de aandacht naar de foto laat gaan en niet naar de manier van presenteren, waardoor de foto dus mooier wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto in een lijstje hoeft niet perse mooier te zijn, wel blijft de foto langer mooi door bescherming van de lijst en het glas. Een mooie foto wil je beschermen en daarom doe je er een mooie lijst omheen, maar het is uiteindelijk de foto waar het om gaat. In een fotoboek kan hij net zo mooi uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een foto is mooier in een lijstje.

Het gaat namelijk niet alleen om die foto, het gaat om het geheel, dus de foto plus de presentatie van die foto.

Kijk maar eens in een atelier waar aan schilderijen wordt gewerkt. Een nieuw schilderij is pas af als het in een lijst zit.

Een bestaand schilderij wordt onooglijk zodra het uit de lijst wordt gehaald; dit geldt zelfs voor de oude meesters. Wordt het schilderij daarna in een (eventueel nieuwe) lijst gezet, dan fleurt het weer helemaal op.

Hetzelfde geldt voor foto's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee - ik vind van niet. Wél vind ik een mooie foto groter afgedrukt meer spreken, maar als ik een foto op wil hangen, zoek ik nét zo lang tot ik een glazen plaat gevonden heb die net zo groot is als de foto. Een mooie foto moet niet afgegrensd worden, vind ik - die spreekt verder dan zijn lijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt natuurlijk aan het lijstje.
Maar een foto blijft ook langer goed in een lijstje. Als je een foto gewoon op hangt, dan heb je kans dat de foto het niet lang volhoudt.
Het ligt ook aan de foto:
Een leuke, spontane foto van vrienden, jezelf is leuk om met een magneetje op de koelkast te hangen, dat heeft wel iets.
Maar serieuze foto's, van een landschap, familie, ouderwetse foto's horen in een fotolijstje, die moeten lang goed blijven. Vind ik dan... En dit zie je ook bij veel mensen thuis: Speciale foto's speciaal ingelijst : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, in een onopvallende lijst met een royaal passepartout raakt een foto los van de achtergrond en komt dan beter tot zijn recht.
Een foto direct op het bloemetjes behang daarentegen zal zelden goed uit de verf komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto heeft altijd achtergrond, of dat nu een lijstje is of niet...
Maar een gefixeerd lijstje is toch mooier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Ik zou het trouwnes geen lijstje noemen, maar een kader.

Door middel van een kader (en bijbehorende paspartou) kan je een (bepaald elelemtne) uit je foto accenturen.

Net als een kapsel bij mensen. Het gezicht blijft hetzelfde, alleen de totaal look veranderd enorm (zowle positief als negatief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij regelmatig opgevallen dat ik foto's mooier vind
als ze in een lijstje zitten (met rand). De rand moet wel neutraal zijn en niet de aandacht van de foto afleiden.