Wat is 'Bovennatuurlijk' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten bijna niks over de natuur, heel weinig, bijna niks. Dat wat er buiten is, dus dat wat we niet weten is wat men 'bovennatuurlijk' noemt. Boven onze visie op natuur, zou ik zeggen.

Het beste antwoord

Dat is alles waarvan iemand meent dat het niet te verklaren is vanuit de natuurwetten. Oftewel: de metafysica naast de fysica. De geschiedenis wijst uit dat zaken die bovennatuurlijk genoemd worden, vroeg of laat worden ingehaald door de fysica (bliksemschichten zijn geen tekenen van de goden voor de meeste mensenkinderen onder ons). Tegelijkertijd weten mensen altijd weer met nieuwe zaken op de proppen te komen die zgn. bovennatuurlijk zijn. Hieruit concludeer ik dat het bovennatuurlijke vooral zetelt in ons eigen hoofd, en niet ergens daarboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dingen die niet aan de hand van natuurlijke wetten te verklaren zijn.

Toegevoegd op 03-06-2009 18:05:36
Met natuurlijke wetten bedoel ik de wetten van de natuurwetenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen noemen iets bovennatuurlijk als ze gebrek aan verbeelding hebben.
14 jaar geleden
Het is iets natuurlijks dat je verstand te boven gaat...

boven-natuurlijk dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je je verstand te boven gaat is het niet bovennatuurlijk, maar onbegrijpelijk.
Bovennatuurlijke dingen zijn dingen die de natuur te boven gaan. Oftewel, dingen die niet kunnen worden verklaar aan de hand van natuurwetten.

Voorbeelden zijn geloof in goden, waarzeggerij, en allerhande paranormale gaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je ook antwoord geven zonder de tekst letterlijk te plakken Ruud?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff hoezo boven natuur gaat? Je weet niet eens wat je citeert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: dat is niet letterlijk geplakt. Leer eens lezen man. Ik vermeld tenminste bronnen, in plaats van zomaar wat te verzinnen. @JaVid: Jij leest alleen de eerste zin. De zin erop geeft toelichting, maar zover was jij blijkbaar nog niet.
o.a. kwantumfysica
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Bovennatuurlijk" is;
- een bijvoeglijk naamwoord
- synoniem voor metafysisch, boventijdruimtelijk, bovenzinnelijk en paranormaal.
- een site
- onverklaarbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je gedachten en het normale te boven gaat. Dingen die niet natuurlijk kunnen zijn en dus van boven.. vanuit de hemel of het heelal kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is bovennatuurlijk.

Hij schiep de hemel en aarde in zes dagen en ruste de zevende dag en heiligde dezelve.

Natuurlijk gezien is het onmogelijk om uit niets iets te maken.