Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen mensen kwispelen?

Ik kan een spier heen en weer bewegen in mijn onderrug als ik plat met mijn rug op de grond lig. Het voelt een beetje als kwispelen. De spier die ik kan bewegen zit iets boven mijn staartbeen. Hoe heet deze spier en kunnen meer mensen dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In je onderrug beginnen de grote groep rugstrekkers. De Erector spinae. De multifidi zijn is een spiergroep de langs het wervelkolom loopt. Deze spieren zijn belangrijk bij stabilisatie van de rug. Door co-contractie (beide zijde tegelijk aanspannen) kan je jezelf aardig stabiliseren. Als je dus een zijde aanspant en daarna snel de andere zijde zou je kunnen "kwispelen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de bilspieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm. oke, apart. Een hoop spieren zijn gepaard onderin. Kwispelen zie ik als twee bewegingen. Net als het zwemmen van een haai. Tussen de ruggengraat en de huid zitten ook spieren. (mm. interspinosi) Maar dat zijn strekspieren van de rug. Ik ben zeer benieuwd of iemand hier een verklarend antwoord voor heeft!

Andere antwoorden (1)

ja, volgens mij kan dat. Ik kan kwispelen met mijn oren. Of is dat weer wat anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding